Dagspress
Kampen mellan kvällstidningarna – chefredaktörerna om vad som blir avgörande i slaget
Publicerad: 8 oktober 2020, 05:29
Duellen mot Expressen har Aftonbladet vunnit 25 år i rad. Men försprånget digitalt beror på att de var tidigt ut på nätet, menar Expressens chefredaktör Klas Granström (t.h). Lena K Samuelsson, publisher på Aftonbladet, tror också att det delvis är en mognadsfråga: ”Jag tror vi är lite mer moget som digitalt bolag än vår kära konkurrent, som släpar på ett tungt pappersarv” Foto: Janne Næss + Olle Sporrong
DEL 3. Aftonbladets digitala övertag beror på att de var först ut – inte på att de gör bättre journalistik, anser Expressens chefredaktör Klas Granström. Men konkurrentens publisher Lena K Samuelsson är inte rädd att tappa försprång: ”Vi är ett annat djur”.
Kvällstidningarna har aldrig varit så lästa eller gjort så mycket journalistik. Ändå lyckas de inte gå plus. Hur blev det så? I en serie om tre delar tittar Dagens Media
Få hela storyn –
starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 4 897 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 6 995 kr. Säg upp prenumerationen när som helst, så avslutas den efter avtalad bindningstid.