Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Kampanj mot gratistidningar upprör

Publicerad: 26 Oktober 2012, 08:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:06

I en kampanj riktad till hushåll i Skåne svingar dagstidningen Skånska Dagbladet mot sina gratistidningskonkurrenter. Nu anklagas tidningen för hyckleri.


Det var i går som Skånska Dagbladet gick ut i en kampanj där ett klistermärke med texten "Inga gratistidningar tack!" bladades in i tidningen.

Tanken är att mottagaren ska sätta upp klisterlappen på sin brevlåda – och därmed tacka nej till gratistidningar.

"En riktig dagstidning är den bästa investeringen du kan göra. Du får bättre allmänbildning, du hänger med i allt som händer och ger dina barn bättre förutsättningar att lyckas i skolan. Sätt upp den här lappen på din brevlåda. Så visar du att värnar om den riktiga dagstidningen. Ett riktigt smart val", skriver tidningen.

Men kampanjen rör upp starka känslor.

– Att företag som lever på att ta betalt för sina nyheter har det svårt för tillfället har jag ju förstått, men frågan är ju hur desperat man får bli i sin marknadsföring, säger en av Dagens Medias läsare som upprörts av kampanjen.

Inte heller konkurrenterna är imponerade.

– Jag vet faktiskt inte riktigt vad de är ute efter, säger Jakob Ståhl, vd på City Skåne.

I kampanjen skriver Skånska Dagbladet att den som sätter upp klisterlappen värnar om "den riktiga dagstidningen", vad tycker du om det?

– Det får stå för dem men uppenbarligen håller vi tillräckligt hög kvalitet för att nå betydligt fler än vad Skånska Dagbladet gör.

Jakob Ståhl påpekar dessutom att även Skånska Dagbladet distribueras gratis ett par gånger om året.

– De har något som de kallar för total hushållstäckning där de delar ut tidningen till de som inte prenumererar. Det är ju ingen gratistidning men uppenbarligen får folk den gratis. Så jag vet faktiskt inte riktigt vad de är ute efter.

På konkurrenten Lokaltidningen väljer man att inte kommentera kampanjen alls.

– Jag varken kan eller vill uttala mig om det här, säger redaktionschefen Lotta Wahlqvist.

Joakim Ewetz är marknadschef på Skånska Dagbladet och han tonar ned det hela.

– Det här är egentligen en service som vi vill ge våra läsare. Vi har fått höra att många får väldigt mycket i brevlådorna och då tänkte vi underlätta på det här sättet.

Hur ska ni följa upp kampanjen?

– Vi ska lyssna in responsen och se hur kampanjen tas emot.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.