Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag05.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Juryn försvarar #prataomdet-nomineringen

Publicerad: 7 november 2011, 06:45
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:52

Nomineringen av ”#pratomdet” till Stora journalistpriset har väckt stor debatt. Anders Goliger, ordförande i juryn för ”årets förnyare”, bemöter kritiken.


I tisdags presenterades nomineringarna till Stora journalistpriset 2011. Johanna Koljonen och Sofia Mirjamsdotters twitterkampanj ”#prataomdet”, är den nominering som väckt mest debatt.

Till exempel skriver Lisa Bjurwald i Medievärlden: "Jag har själv skrivit stort om #prataomdet i DN. Men var finns researchen, reportaget, redaktörskapet? För att bara nämna några journalistiska beståndsdelar som branschen inte bör göra avkall på".

Corren ställer sig i ledet av kritiker och skriver så här i en ledare: ”Nomineringen visar att gränsen mellan journalistik och pr/lobbyverksamhet är vagare än någonsin”.

Ordförande i juryn för ”årets förnyare”, Anders Goliger, försvarar nomineringen:

– Det är ingen traditionell journalistik, det är väl delvis det som är själva förnyelsen. Men de har startat en enorm samhällsdiskussion. Vad mer kan man begära av journalistik?

 I samma kategori blev Fredrik Strage pristagare 2008, med listan “De 100 största rockögonblicken på Youtube”. Anders Goliger ser likheter mellan den nuvarande debatten och den som uppstod för tre år sedan.

– När nomineringen sker tänker folk ofta "vad fan är det där"? Men tre år senare jobbar alla så. När det uppstår något nytt så ifrågasätts och diskuteras det alltid. Men jag har full förståelse för det och tycker att det är väldigt bra att diskussionen finns, säger han.

 Väljer ni medvetet nomineringar som kan skapa stor debatt?

– Diskussioner är en positiv effekt, men vi nominerar inte något bara för att det skulle skapa stor debatt.

Erik Strömberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.