Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

"Journalister måste sluta tycka det var bättre förr"

Publicerad: 9 Mars 2012, 12:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:30

Medierna blir allt mer kommersiella. Men det är en möjlighet snarare än ett hot, enligt Stampens vd Tomas Brunegård.


Färre ägare, högre vinstkrav och ökad konkurrens har drivit på en kommersialisering av medierna. Något som oftast beskrivs som ett hot mot kvalitetsjournalistiken.

Men så är det inte, enligt Stampens vd Tomas Brunegård.

– Vi har fått en professionalisering inom alla delar av företaget, även i ledningen. Ni journalister måste sluta tänka att det var bättre förr, sa Tomas Brunegård under ett seminarium på Meg.

Många tidningar genomför nu stora sparpaket, så även på Stampen.

– Men vi skulle aldrig slipa ned diamanten så pass mycket att tidningarna förlorar sin möjlighet att göra bra lokaljournalistik. Vi har bara berättat vad vi måste göra och vi blickar tio år framåt.

Tomas Brunegård tror inte heller att vinstkraven ökat inom  branschen, något som medieforskaren Ingela Wadbring tog upp som en orsak till en ökad kommersialisering.

– Det var väl snarare så att vissa företag hade dålig lönsamhet. Och de finns inte kvar längre, sa han.

Samtidigt genomför många mediehus konsolideringar – och slår till exempel ihop funktioner för tidningar som man äger.

– Vi har kostnader på 1 miljard som inte har med journalistik att göra. Jag tror att man kan rationalisera bort en del av det genom att göra saker gemensamt, sa Thomas Peterssohn, vd på Mittmedia.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.