Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Jonas Kanje: Illavarslande tecken på hur det står till i tidningsvärlden”

Publicerad: 8 Januari 2020, 06:37

Prenumerationsintäkter blir allt viktigare för dagspressen. Det är en utmaning som HD:s chefredaktör, Jonas Kanje, gillar.


Ämnen i artikeln:

BonnierLokaltidningenHelsingborgs DagbladMittmedia

Att skapa värde för läsarna, trots att det kostar, och ett avgörande år för tidningsbranschen. Dagens Media frågar ett 20-tal tongivande mediechefer om de viktigaste branschhändelserna 2019 – samt vad de ser när de blickar in i medieåret 2020.

Jonas Kanje är chefredaktör och ansvarig utgivare på Helsingborgs Dagblad.

Vilken var den största branschhändelsen 2019?

– Östra Småland fick kasta in handduken i november. Ett illavarslande tecken på hur det står till i svenska tidningsvärlden. Bonniers köp av Mittmedia och vårt eget av Lokaltidningen är ytterligare två händelser som förstärker bilden av en bransch satt under mycket hård press.

Årets tuffaste utmaning?

– Läsarintäkterna. Och det är en utmaning jag gillar. I takt med en tuffare annonskonkurrens (och konjunktur) har prenumerationsintäkterna blivit viktigare. Det tvingar oss att förstå hur vi kan göra största möjliga nytta och skapa största möjliga värde för våra läsare. Riktigt bra journalistik är svaret. Utmaningen är att både förstå exakt hur man får till den och sen dessutom presenterar den rätt. Väldigt svårt och väldigt roligt.

Årets viktigaste publicering?

– Ystadsbarnen, vilken fruktansvärd story och vilket jobb av Andreas Persson. Jag vill också nämna två klassiska grävjobb som vi gjort på HD. Det ena är en serie artiklar om det havererade sjukhusbygget i Helsingborg och det andra ett avslöjande om en kommunal tjänsteman som hyrde ut bostäder och gårdar till vänner och anhöriga. 

– Det kostar resurser att gräva – med det är det värt alla dagar i veckan. Läsarna älskar den typen av journalistik.

Om du ska sia om 2020, vad tror du kommer definiera året?

– Jag tror att 2020 kommer att bli extremt viktigt för tidningsbranschen. Många tidningar – nästan alla – är satta under hård press. När nu konjunkturen blir sämre så kommer saker och ting att ställas på sin spets. Jag hoppas att vi ska klara även detta, och att det finns rimliga resurser för att göra bra journalistik runtom i landet. Men det är svårt att vara jätteoptimistisk.

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.