Jonas Gardell attackerar Expressen – i Expressen

2010-09-14 11:20 Martin Schori  

Expressen kampanjar mot Mona Sahlin på nyhetsplats, menar Jonas Gardell. Artikeln är publicerad i Expressen Kultur.

Enligt komikern och debattören har mediernas bevakning av Mona Sahlin den senaste tiden varit allt för negativ. Längst har Expressen gått, skriver han i en text som publiceras på Expressens egna kultursidor.

”Expressen hade till och med mage att häromdagen köra 'Tobleroneaffären' en gång till, som en sorts ”upplysning” om nån hade missat”, skriver han och fortsätter:

”Observera att Expressen inte samtidigt kör finansminister Anders Borgs svarta barnflickeaffär i repris. Inte heller finner man det nödvändigt att påminna om utrikesminister Carl Bildts minst sagt dubiösa inblandning i Lundin Oil, eller upprepa turerna i förre arbetsmarknadsministern Sven Otto Littorins eventuella horköp”.

Det Jonas Gardell kommer att minnas från den här valrörelsen är, skriver han, ”hur varje medel var tillåtet för att racka ner på Mona Sahlin”.

Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen:

- Det är ju hans subjektiva uppfattning och den får man framföra i Expressen, precis som Stig Larsson häromdagen skrev på Sidan 4 om varför han ska rösta på Mona Sahlin. Men jag håller med alla andra mediechefer som uttalat sig om den påstådda kampanjen mot sossarna, och konstaterar att samma nyhetsvärderingsprinciper som kanske tidigare drabbat exempelvis Bo Lundgren nu ger Mona Sahlin dålig publicitet.

På frågan om hur han ser på publiceringen av Tobleroneaffären svarar han:

- Eftersom socialdemokraterna och Mona Sahlin ju får mycket låga siffror i alla opnionsmätningar var det relevant att intervjua ett flertal statsvetare vilken eventuell påverkan "Sahlinaffären" har på väljarna idag.

Det är inte första gånger som medierna, och Expressen, får kritik för att bedriva en negativ kampanj mot Mona Sahlin. Redan i april förra året rapporterade Ekot att 27 procent av alla artiklar som skrevs om Socialdemokraterna och Mona Sahlin var negativa, medan detsamma bara gällde för 6 procent av artiklarna om Moderaterna och Reinfeldt.

Inför den här valrörelsen har bland annat Sveriges Radio kartlagt förstasidorna på Aftonbladet, Dagens Nyheter, Expressen och Svenska Dagbladet sedan Almedalsveckan och kommit fram till att Mona Sahlin oftast figurerar i negativa sammanhang. Expressens Thomas Mattsson är en av mediechefer som konsekvent slagit ifrån sig kritiken.

”Att Sahlins svaga förtroendesiffror och socialdemokraternas dåliga opinionssiffror redovisas regelbundet i tidningar, radio och tv är förstås ett självklart faktum i en valrörelse – och den som tror att det finns en hemlig agenda bakom publiceringsbesluten vet inget om hur nyhetsredaktioner fungerar”, skrev nyligen Thomas Mattsson i sin blogg, som ett svar på SR:s granskning.

Frågan dök upp igen den här veckan då Expressen presenterade en vinst i tittarbetyg på två tiondelar som ”storslam”, något som pr-konsulten Paul Ronge kallade för ”på gränsen till ohederligt”.

- Trams. Vi får ju också kritik för att "dalta" med Maria Wetterstrand, men det gör ju inte Expressen till en mp-tidning. Vi var ju heller ingen (S)-tidning när grävgruppen granskade Maria Borelius eller Carl Bildt. Såna här konspirationsteorier om alliansvänliga nyhetsredaktioner är ungefär lika seriösa som att det var CIA som låg bakom sexbrottsanklagelserna mot Julian Assange.

Martin Schori

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt