Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Jonas Bonniers tystnad sågas

Sedan Jonas Bonnier avgick för drygt en vecka sedan har han bara låtit sig intervjuas av Bonnier-medier som DN och Resumé. Nu får hans mediestrategi hård kritik.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dante Thomsen


Publicerad: 05 Juni 2013, 09:05
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:43

Ämnen i artikeln:

BonnierJonas Bonnier

Domen över Jonas Bonnier har varit hård sedan det stod klart att han slutar som koncernchef för Bonnier.

Framför allt har kritiken riktat sig mot de redan kända "fiaskoaffärer" som köpet av C More och en mängd amerikanska tidskrifter.

Men nu får Jonas Bonnier även kritik för att han, drygt en vecka efter att han slutat, bara låtit sig intervjuas i Bonnier-medier.

En kritisk röst är Rolf van den Brink, chefredaktör för sajten dagensopinion.se och tidigare chefredaktör för Dagens Media, som i dag levererar svidande kritik mot Jonas Bonnier – samt flera Bonnier-medier – i en dräpande krönika publicerad av Aftonbladet.

För Dagens Media berättar Rolf van den Brink att han försökt nå Jonas Bonnier för en intervju utan framgång. Detta trots att han tidigare alltid har upplevt Jonas Bonnier som ”öppen och tillgänglig”.

– Men ju tyngre det är på jobbet desto mindre roligt är det att prata med medierna. Då kan det kännas tryggare att agera på hemmaplan, i medier där han inte riskerar att bli hudflängd, säger Rolf van den Brink, som i sin krönika beskriver flera Bonnier-tidningar som "hovliga skriftställare som vill göra den avgående konungen rättvisa".

Tror du att han vill undvika de mest kritiska frågorna genom att undvika externa medier?

– Han tar risken att framstå så. Om det verkligen är så vet bara Jonas Bonnier själv.

Som avgående chef för Sveriges mäktigaste mediekoncern har Jonas Bonnier ett ansvar att svara på frågor, menar Rolf van den Brink.

– Mediechefer har ett särskilt ansvar för att vara tillgängliga för medierna, om inte annat i ett självsanerande syfte. Hur skulle det Expressen och Dagens Industri få material om alla politiker och börschefer tänkte som Jonas, säger Rolf van den Brink.

Han lanserar även en annan teori.

– Det kan vara så att Jonas Bonnier i god ”cross promotion-anda” vill bidra med säljbart innehåll i de egna kanalerna.

Även Dagens Media har sökt Jonas Bonnier för en intervju.

Ämnen i artikeln:

BonnierJonas Bonnier

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.