Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Jonas Bonnier om valet av Wolodarski – och den tuffa konjunkturen

Publicerad: 11 Februari 2013, 12:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:56

Jonas Bonnier om valet av Wolodarski som chefredaktör – och om att tidningen kan behöva spara framöver.


Ämnen i artikeln:

Jonas BonnierPeter WolodarskiDagens Nyheter

Det var för drygt två veckor sedan som dagensopinion.se kunde berätta att Peter Wolodarski, i dag chef för ledarredaktionen, blir chefredaktör för Dagens Nyheter.

På ett styrelsemöte innan lunch i dag klubbades förändringen igenom.

– I dag har vi föreslagit för styrelsen att välja Peter till ny chefredaktör och ansvarig utgivare och styrelsen fattade det kloka och enhälliga beslutet göra så, säger Jonas Bonnier, styrelseordförande i Dagens Nyheter och vd för ägaren Bonnier.

Peter Wolodarski tillträder sin nya tjänst den 10 mars och kommer att rapportera till Gunilla Herlitz, som fortsätter som vd.

– Framför allt tror vi att Peter kommer att göra en fantastiskt briljant tidning, säger Jonas Bonnier valet av den 34-årige Wolodarski.

Dagens Nyheter presenterade nyligen sitt ekonomiska resultat för 2012. Vinsten – och annonsintäkterna från papperstidningen – föll kraftigt.

Under Gunilla Herlitz ledning har Dagens Nyheter genomför omfattande besparingar.

Jonas Bonnier utesluter inte ytterligare besparingar på DN framöver.

– Det beror väldigt mycket på konjunkturen. Fortsätter det som i höst kan det absolut bli tal om nya besparingar.

På redaktionell nivå?

– På sikt måste man investera på redaktionell nivå. Innebär det att vi på kort sikt måste skära ned för att omprioritera eller omfokusera så har jag inga som helst synpunkter på det. Det är en taktisk fråga som vd och chefredaktör får föreslå för styrelsen.

Jonas Bonnier säger dock att DN framöver måste förbli ”extremt stark” redaktionellt.

– Att det är det är den redaktionella kvalitén som vi ska leva på om 50 år finns det ingen tvekan om. Men det utesluter inte att man kan göra besparingar eller omprioritera på kort sikt.

Om inte annonskonjunkturen återhämtar sig kan det alltså bli tal om nedskärningar.

– Om den här konjunkturen fortsätter tror jag absolut att det kommer att handla om besparingsprogram på DN. Exakt hur det kommer att slå kan jag inte ha några synpunkter på. Det är en typisk fråga för DN:s ledning, säger Jonas Bonnier. 

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev