Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Jochum Forsell: "Den tryckta kvällspressen är nu i fritt fall"

Publicerad: 9 juni 2015, 06:19
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:59

Medieinvesteringarna via Sveriges Mediebyråers medlemmar ökade med 3,2 procent i maj. Totalt förmedlades 1,2 miljarder kronor under månaden.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer, konstaterar att annonsmarknaden är välmående.

– Medieinvesteringarna ökade i maj och ligger nu ackumulerat strax över samma period föregående år. Det pekar på att annonsmarknaden är fortsatt stark, och att det inte finns några tecken på att den ska försvagas, säger han i ett pressmeddelande.

Tv – där mediebyråerna investerar mest pengar – ökar för första gången på åtta månader, med 9,2 procent.

– Ökningen i maj sker i princip enbart i kategorier inom rörlig bild. Förflyttningen från tryckta annonser till rörlig bild och digitala kanaler verkar inte avta – tvärtom accelererar den, säger Staffan Slörner.

Jochum Forsell, vice vd på IUM:

– Ökningen för tv är förväntad, eftersom efterfrågan på rörlig bild nu är mycket hög i alla medier. Och då slår också prishöjningarna på tv igenom.

Bio ökade mest i maj, med 61,9 procent. Internet ökade med 28,8 procent.

Förlorarna är printmedierna, där alla plågas av en negativ tillväxt i maj. Mediebyråernas investeringar i print har totalt minskat med 209 miljoner kronor hittills i år.

Kvällspress står för den största minskningen – minus 34,8 procent.

– Den tryckta kvällspressen är nu i fritt fall, annonsköpen har halverats på två år, och har tappat 34,4 procent hittills i år. Delar av detta kompenseras av annonsintäkter från kvällspressens digitala satsningar, men minskningen i den tryckta tidningen är ändå anmärkningsvärt stor, säger Jochum Forsell.

Även utomhus, sök och radio minskade i maj.

LÄS OCKSÅ:

Det här är Mediebyråbarometern

• Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i medier via medlemsföretagen.

• Statistiken tas fram via de ekonomisystem som mediebyråerna använder.

• Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. Från och med oktober 2006 har fler mediebyråer tillkommit i rapporteringen.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev