Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Joakim Flodin: ”Dialogen mellan mediehus, byråer och kunder har fungerat långt över förväntan”

Publicerad: 5 januari 2022, 07:17

När 2021 lider mot sitt slut vill Schibsted Marketing Services vd Joakim Flodin passa på att hylla hela branschen – och inte en enskild person.

Foto: Sarsmis

Återhämtningen på annonsmarknaden under 2021 har varit extremt viktig för branschen, säger Joakim Flodin, vd på Schibsted Marketing Services – och hyllar hela branschens hanterande av pandemin.


Ämnen i artikeln:

Mediebranschen summerar 2021SchibstedJoakim Flodin

Enligt tradition avslutar Dagens Media året med en enkät där tongivande personer i branschen reflekterar kring året som varit – och det som komma skall.

Vilken var den viktigaste branschhändelsen 2021?

– Det har varit ett spännande år, fyllt av olika typer av händelser, minst sagt. Klart att det har varit intressant att följa debatten och arbetet kring tredje-parts-cookies och hur det kommer att kunna påverka oss framöver, återhämtningen på annonsmarknaden har varit extremt viktig för branschen så klart och kul att se att så många aktörer med oss, igen står på fast mark men jag tror ändå att den viktigaste händelsen från vårt perspektiv är att vi återigen får kvittot från marknaden på att vi har produkter och tjänster som gör att läsarna/användarna kommer till oss åter och återigen, det faktum att Aftonbladet når över 4 miljon varje enskild dag gör att vi blir det digitala förstahandsvalet för våra annonsörer och partners.

Vem i branschen förtjänar att hyllas lite extra efter året?

– Här vill jag passa på att hylla branschen och inte en enskild person. Det var väl ingen som kunde tro att vi gemensamt som bransch skulle kunna hantera en pandemi så bra som vi gjort. Med helt nya förutsättningar så har dialogen mellan mediehus, byråer och kunder fungerat långt över förväntan och kanske mest imponerande är alla nyanställda medarbetare i vår bransch som har gjort detta utan historik och upparbetade relationer till kolleger och affärspartners, väldigt imponerande.

LÄS OCKSÅ: Schibsted höjer priserna inför 2022

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Detta låter kanske lite konstig men löftet kommer att vara ”positiv människa”, jag har bestämt mig för att ha ett år där jag verkligen ska försöka fokusera på det positiva. Dels för att det kanske inte riktigt ligger i min natur att alltid försöka se det positiva men jag tycker det är en viktig del i familjelivet och en fin egenskap att försöka överföra till mina barn, dels för att det också passar väl in i min jobbsituation nu som handlar mycket om tillväxt och att se möjligheter i nya områden, produkter och tjänster.

Vilka frågor blir avgörande för branschen 2022?

– Detta är så klart frågan som många ställer sig, intressant nog så är det många trender i vår bransch nu som kan komma att slå med full kraft och påverka oss mycket. Vi tror mycket på att utveckla vårt erbjudande inom content och gör nu stora satsningar inom det området som gör att vi tydligt kommer att kunna vara en ”one-stop-shop” för kunder och partners som vill nå ut med innehållsmarknadsföring. Den trenden slåss om förstaplatsen med privacy safe targeting, data inom Schibsted samlas in på ett ansvarsfullt sätt, i linje med användarens önskemål och reglering. Vi är glada över att kunna erbjuda vår integritetsbevarande målgruppsdata direkt till köpare via Xandr och ser detta som ett stort steg framåt för annonsörer.

LÄS OCKSÅ: Schibsted i samarbete med Xandr

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.