torsdag9 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Joakim Flodin: ”Att tredjepartskakorna försvinner kommer påverka oss mycket”

Publicerad: 1 januari 2023, 08:00

Joakim Flodin, vd för Schibsted Marketing Services.

Foto: Linda Broström

Schibsteds Joakim Flodin tror att korrekt tillgänglig förstapartsdata blir allt viktigare 2023.

Ämnen i artikeln:

Joakim FlodinSchibstedDagens Medias julenkät 2022

RDM

Redaktionen Dagens Media


Dagens Media låter som vanligt branschprofiler få reflektera kring året som varit – och sia om frågorna som förväntas dominera medieåret 2023.

Så här svarar Joakim Flodin, vd för Schibsted Marketing Services:

Vilken var den viktigaste branschhändelsen 2022?

– Det som påverkat vår del av branschen mest är nog det faktum att Facebooks framfart de senaste åren börjat avta, klart minskade investeringar i kombination med regulatoriska utmaningar är nog de största anledningarna.

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– I en tid full av utmaningar så vill jag dels hålla fokus på det som är positivt i livet och dels vill jag verkligen göra vad jag kan själv för att få marknaden att förstå vilket otroligt viktigt jobb den fria pressen gör för att stärka demokratin och det fria ordet, speciellt nu när det finns så många exempel på omvända exempel.

Vilka frågor blir avgörande för branschen 2023?

– Detta är ämne har det pratats mycket om genom året men det faktum att tredjepartskakornas försvinnande nu blir en realitet kommer påverka oss väldigt mycket. Detta år tror jag många aktörer behöver göra stora insatser för att tillgängliggöra sin förstapartsdata på ett korrekt och enkelt sätt, vi har kommit en bit på den resan själva genom samarbetet med Adform och Xander men här finns mer arbete att göra.

LÄS ÄVEN: Jakten på det nya guldet: Schibsted, Bonnier och TV4 om hur de ska övervinna annonsmarknadens utmaningar 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev