torsdag9 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Jimmie Näslund: ”Att stå upp för det fria ordet har kanske aldrig varit viktigare”

Publicerad: 24 december 2022, 08:00

Jimmie Näslund, vd och koncernchef på VK Media.

Foto: pressbild

VK Medias Jimmie Näslund ser försvårandet av internationella granskningar i och med den nya utlandsspionerilagen som årets viktigaste branschhändelse.

Ämnen i artikeln:

VK MediaDagens Medias julenkät 2022Nyheter

RDM

Redaktionen Dagens Media


Det nalkas årsavslut och Dagens Media låter som vanligt branschprofiler få reflektera kring året som varit – och sia om frågorna som förväntas dominera medieåret 2023.

Så här svarar Jimmie Näslund, vd och koncernchef på VK Media:

Vilken var den viktigaste branschhändelsen 2022?

– Riksdagens grundlagsinskränkande beslut. Att lagen om utlandsspioneri från årsskiftet graderas som tryck- och yttrandefrihetsbrott försvårar för svenska medier att granska internationella missförhållanden. Beslut som dessa ska alltid betraktas i ett större sammanhang; i synnerhet i en tid när ”fake news” blivit vedertaget så snart man ogillar rapporteringen, när regionpolitiker hotar NA med repressalier om de inte avpublicerar och när Qatar får arrangera fotbolls-VM. Att stå upp för det fria ordet har kanske aldrig varit viktigare. 

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Det enda nyårslöfte jag någonsin lyckats hålla är att helt sluta avge nyårslöften, så jag får nog helt enkelt hålla fast vid det. Detta betyder förstås inte att jag inte hoppas vara lite bättre på allt möjligt 2023 jämfört med 2022, jag tror bara inte att det är nyårslöftet som ska ta mig dit.

Vilka frågor blir avgörande för branschen 2023?

– Utifrån ett allmänt perspektiv blir det intressant att följa utvecklingen kring DSA och DMA, och vilken påverkan detta får på vår bransch över tid.

– I en mer vardaglig kontext är det synnerligen viktigt hur väl svenska medieföretag ska klara av att försvara – och utveckla – sin affär i de tuffare tider som stundar. Jag kan känna en oro inför den försvagade köpkraft som kommer att prägla nästan varje hushåll under 2023, och hur det i sin tur riskerar påverka efterfrågan på våra produkter.

LÄS ÄVEN: Ja till kritiserad lagändring som kan påverka journalisters utrikesbevakning 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev