Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Jenny Hoflund Bergvall om 2020: ”Ännu fler samarbeten och konsolideringar”

Publicerad: 10 Januari 2020, 06:33

Sörmlands medias vd Jenny Hoflund Bergvall tror att år 2020 kommer att präglas av nytänk och affärsutveckling i jakten på nya intäkter.

Sörmlands Medias Jenny Hoflund Bergvall tror på en fortsatt konsolidering på mediemarknaden och ett ännu större fokus på läsaraffären för 2020.


Ämnen i artikeln:

SVTNTM

Ett år präglat av uppköp och konsolideringar, en allt viktigare kvalitativ journalistik och förmågan att verkligen göra skillnad. Dagens Media frågar ett 20-tal tongivande mediechefer om de viktigaste branschhändelserna 2019 – samt vad de ser när de blickar in i medieåret 2020.

Jenny Hoflund Bergvall är vd på Sörmlands Media.

Vilken var den största branschhändelsen 2019?

– Året har verkligen kantats av uppköp, konsolideringar, samarbeten och dessvärre några tråkiga konkurser och nedläggningar i branschen. För mig personligen och alla mina kolleger i Sörmland är det givetvis NTM:s uppköp av Sörmlands Medias medierörelse som skedde vid årsskiftet 2018/2019. Vilket var helt rätt och nödvändigt för att säkra journalistiken framåt.

Årets tuffaste utmaning?

– Förutom att behöva säga upp 67 tjänster, forma en helt ny organisation med allt vad det innebär och vänja kunderna vid nya sajter, appar och tidningar så är otvivelaktigt den tuffaste utmaningen att skapa ett bra ekonomiskt resultat i medierörelsen med den oerhört svåra situationen vi och hela branschen har på annonsmarknaden.

Årets viktigaste publicering?

– Oj, svår fråga då jag tycker vi får ta del av viktiga och relevanta publiceringar nästan dagligen både nationellt och lokalt. Den kvalitativa journalistiken blir allt viktigare för varje år som går i dagens fake news-era, men om jag bara ska välja en nationell publicering som berört mig enormt så var det dokumentären som SVT gjorde om Josefin Nilsson. Den debatt och engagemang som filmen medförde om mäns våld mot kvinnor är dags att ta på allvar nu och tyvärr har ju frågan aktualiseras ytterligare efter de senaste veckornas tragiska nyheter om unga kvinnor som troligen bragts om livet av just män i deras närhet. #brinnforjosefin engagerade 10.000-tals människor i sociala medier vilket visar på hur relevant frågan dessvärre är – nu är det dags att hela samhället tar ansvar och agerar för att stoppa våldet och detta destruktiva beteende som finns hos vissa män.

– Lokalt på våra titlar inom Sörmlands Media försöker vi göra skillnad 24/7 för invånarna i Sörmland, svårt även där att välja, men de publiceringar som vi nyligen gjort som handlar om förlossningsvården i Sörmland och de brister och fel som begåtts på kvinnokliniken i Eskilstuna är starkt oroväckande. Förhoppningen är att de publiceringarna bidrar till att rutiner säkras upp och att vi därmed gör skillnad för barnafödande kvinnor i Sörmland framåt.

Om du ska sia om 2020, vad tror du kommer att definiera året?

– Jag tror 2020 kommer fortsätta innehålla samarbeten med stort S, konsolideringar och ett ännu större fokus och utväxling av läsaraffären, men jag tror även vi kan få se en del nytänk och affärsutveckling i jakten på nya intäkter.

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVTNTM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.