Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

JcDecaux stämmer staten över reklamskatten

Publicerad: 17 Januari 2011, 08:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:25

Riksdagen har flera gånger beslutat att avskaffa reklamskatten. Men trots budgetöverskottet händer inget - och nu stämmer utomhusbolaget JcDecaux staten.


Ämnen i artikeln:

Magnus Heljeberg

År 2002 beslutade riksdagen att reklamskatten skulle avskaffas. I princip alla partier vill göra det - men hittills har inget hänt.

I den senaste budgetpropositionen skrev regeringen:

”Regeringen anser, liksom tidigare, att den resterande reklamskatten bör avskaffas. Regeringen har dock, till följd av den stora osäkerheten i den ekonomiska utvecklingen, fortsatt att prioritera skatteändringar som på såväl kort som lång sikt stärker sysselsättningen före ytterligare sänkning av reklamskatten”.

Nu har utomhusbolaget JcDecaux fått nog - och stämmer svenska staten.

– Vi har ju uppvaktat regeringen sedan 2006. Alla har ju varit överens om att avskaffa skatten men vi har märkt att det inte finns något intresse från regeringen av att ta bort den. Det är en orättvis skatt som slår snett, säger Magnus Heljeberg.

I stämningsansökan skriver man att det inte längre finns några skäl till att ta ut reklamskatt. Bland annat infördes den för att begränsa reklamen i samhället, men samtidigt är några av av de största annonsmedierna - som tv och internet - skattefria.

Samtidigt snedvrids konkurrensen ännu mer då skattesatsen varierar mellan olika medier, anser Magnus Heljerberg, som säger att hans företag betalat mellan 15 och 30 miljoner kronor per år i reklamskatt.

– Vi har inte fått någon respons så vi har inget anat val än att göra detta. Pengarna finns, säger Magnus Heljeberg.

Enligt JcDecaux strider även reklamskatten mot mot EU-rätten.

– Vi anser att vi har ett starkt case, säger Magnus Heljeberg.

Martin Schori


Ämnen i artikeln:

Magnus Heljeberg

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev