Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Jan Scherman lämnar sin chefsroll på Aftonbladet

Publicerad: 16 Mars 2016, 09:15
Uppdaterad: 16 Mars 2016, 10:01

Den 1 juli återgår affärsområdeschefen till rollen som konsult för Aftonbladet TV. "Nu ska jag ägna mer tid åt familjen och mitt eget skrivande", säger Jan Scherman i ett pressmeddelande.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet TVJan Scherman

– Jag hade en plan, och i den ingick att Aftonbladet TV skulle ta stormsteg framåt. Det har vi gjort. Publiken växer, programmen får priser och intäkterna ökar. Jag är nöjd och väldigt, väldigt stolt över alla fantastiska medarbetare. Men i planen ingick också att jag inte skulle jobba som heltidsanställd i flera år till, säger Jan Scherman i ett pressmeddelande.

Efter drygt tio år som vd på Tv4-gruppen och därefter två år som direktör och debattör på Bonnier Holding valde Jan Scherman att övergå till koncernkonkurrenten Schibsted och Aftonbladet tv 2014.

Där fick Jan Scherman rollen som strategisk rådgivare för Aftonbladets storsatsning på TV och inte långt därefter fick han ett övergripande ansvar för TV-verksamheten som deras affärsområdeschef.

Under hans ledning har Aftonbladet TV blivit en utmanare i den svenska tv-marknaden med en rad programformat, en satsning på aktualitets– och nyhetsprogram samt live-rapportering.

2015 ökade tittandet på Aftonbladet TV med 25 procent och fick därmed en total registrering på 400 miljoner startade strömmar.

Efter dessa omvälvande år lämnar nu Jan Scherman sin chefsroll och återgår till att konsulta för Aftonbladet TV, med start den 1 juli.

– Jag fortsätter att arbeta med konkreta uppdrag för Aftonbladet TV, men nu ska jag ägna mer tid åt familjen och mitt eget skrivande, säger Jan Scherman i pressmeddelandet.

Lotta Folcker tar från och med nu över större delar av TV-verksamheten tills dess att en ny permanent tv-chef har utsetts.

Johanna Holmgren

johanna.holmgren@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet TVJan Scherman

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev