Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Jan Helin till SVT

Jan Helin blir ny programdirektör på Sveriges Television.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 15 December 2015, 09:04
Uppdaterad: 15 December 2015, 15:14

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Aftonbladets publisher Jan Helin lämnar tidningen. Han går istället till SVT där han får rollen som programdirektör.

Aftonbladets redaktionschef Sofia Olsson Olsén blir tillförordnad chefredaktör och ansvarig utgivare. Schibsteds Sverige-vd Raoul Grünthal tar tilfälligt över rollen som vd för Aftonbladet.

De tillfälliga lösningarna börjar gälla "omedelbart". Schibsted hoppas kunna presentera permanenta efterträdare under det första kvartalet 2016.

– Jag är så oerhört stolt och tacksam för att ha fått leda det team av medarbetare som är Aftonbladet. Vi har tillsammans gjort en resa med Aftonbladet som vi kommer att minnas resten av våra liv. I mitt uppdrag ingår att inse när det är dags att lämna över. Jag fick ett fantastiskt spännande erbjudande av SVT om att vara med och leda framtidens Public service i ett läge där jag vet att Aftonbladet nu står starkt med medarbetare som är redo att ta nästa steg, säger Jan Helin i ett pressmeddelande.

På SVT blir Jan Helin en av två programdirektörer direkt underställda vd:n Hanna Stjärne. Enligt SVT har Hanna Stjärne i dag föreslagit Jan Helin och Lena Glaser (som i dag är programdirektör för interaktivt utbud och plattformar på SVT) till dessa tjänster.

– Att utveckla SVT:s program och tjänster är en ynnest och jag är glad över att ha rekryterat två starka visionärer som programdirektörer. Jan Helin och Lena Glaser är modiga, de är pionjärer när det gäller medieutveckling och har den kunskap och passion som behövs för att utveckla framtidens tv, säger Hanna Stjärne, till SVT.

Jan Helin har tidigare i år riktat hård kritik mot SVT.

Bland annat har han ifrågasatt public service-bolagets närvaro i sociala medier:

”Med det breda innehåll och den breda publik Public service har i Sverige är det vad som krävs av data från en publisher för att Facebook effektivt ska kunna konkurrera med Aftonbladet som primär nyhetskälla och sedan kombinera det med sin övriga data för att bygga sin annonsaffär.Mediamarknaden är tuff som den är ändå. Att slåss mot en amerikansk gigant i kombination med den sammanlagda kraften av flera skickliga public-service redaktioner som är förfinansierade av en statlig licens kan bli väl tufft också för en hårding som Aftonbladet", skrev han i sin söndagskolumn i april.

Han har också kritiserat SVT:s online-satsning Edit, som anklagats för att vara klampa in på de kommersiella aktörernas mark.

“Ibland får jag en obehaglig känsla av att man inte har förstått hur medievärlden hänger ihop och hur de nya mediaaffärerna ser ut”, sade Jan Helin i podden Mattsson Helin, enligt Breakit.

Jan Helin tog 2008 över som chefredaktör på Aftonbladet efter Anders Gerdin. 2012 blev han även vd för Aftonbladet och har sedan dess varit publisher för tidningen.

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.