Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Jan Helin till angrepp mot DN

Publicerad: 20 Februari 2012, 06:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:32

I fredags publicerade Dagens Nyheter en artikel med rubriken "Mediebolag säljer köpt journalistik i Aftonbladet". En publicering som gjort Aftonbladets chefredaktör rejält förbannad.


Ämnen i artikeln:

MinimediaDagens NyheterAftonbladet

För 32 000 kronor får du "skräddarsydda artiklar" i Aftonbladet. Det är formuleringen som i fredags fick en privatperson att ladda upp ett säljbrev – som till synes kom från Aftonbladet – på Facebook.

Det dröjde inte länge innan inlägget med säljbrevet började spridas i de sociala medierna där det diskuterades flitigt.

Snart stod det dock klart att brevet i själva verket kom från Schibsteds säljbolag Minimedia – som bland annat säljer advertorials i Aftonbladet.

Händelsen plockades bland annat upp av Dagens Nyheter som publicerade en artikel med rubriken "Mediebolag säljer köpt journalistik i Aftonbladet". En publicering som gjort Aftonbladets chefredaktör Jan Helin förbannad:

"DN gör i dag en rubrik som saknar täckning till en ganska rörig text. Till det lägger man en bild på mig som avslöjar DN:s avsikt: Framställ Aftonbladet som klandervärt", skriver han i sin blogg.

Jan Helin konstaterar också att advertorials förekommer dagligen i svenska dagstidningar och att DN avsiktligt publicerat en felaktig rubrik för att "klämma till" Aftonbladet.

"Aftonbladet har inte gjort något fel, utan är drabbat i detta fall när en säljare försöker få det att låta som att han kan sälja redaktionellt material in i Aftonbladet. Men det skiter DN i. Det är ju ingen story att skriva om ett felaktigt säljbrev från ett bolag som ingen hört talas om utanför mediabranshcen. Roligare att banka på Aftonbladet tänker DN på gammalt malligt manér".

Han anklagar också DN för att kasta sten i glashus.

"DN publicerar massor av advertorials. Jag upplyser reportern om detta i ett mail med exempel. Jag är inte direkt chockad när jag på morgonen ser att det inte kom med i artikeln".

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.