Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Jan Helin: "Starkt resultat på förväntad nivå"

Publicerad: 19 juli 2013, 06:58
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:39

Trots att resultatet sjönk är Aftonbladets publisher Jan Helin nöjd med tidningens prestationer.


Ämnen i artikeln:

SchibstedAftonbladet

Som Dagens Media skrev tidigare i dag släppte Schibsted Sverige sitt resultat för andra kvartalet i dag.

Aftonbladet, som är en del i koncernen, hade ett resultat på 55 miljoner kronor, vilket är en kraftig minskning jämfört med samma period i fjol.

Enligt Aftonbladets publisher Jan Helin återspeglar resultatet förväntningarna.

– Det är ett starkt resultat på förväntad nivå. Herrarnas Fotbolls-VM under andra kvartalet 2012 bidrog till att stärka resultatet. I år har vi ingenting motsvarande som kan väga upp resultatet.

Medan printannonseringen stod för det största tappet om 30 procent ökade online-intäkterna med 5 procent.

– Det är ingen hemlighet att vi har det tufft på printmarknaden. Det som unikt är att vi väger upp tappet i print genom onlineintäkter, i synnerhet i mobilen. Den digitala trafiken till Aftonbladets utgåvor ökar med 17 procent jämfört med föregående år, säger Jan Helin till Dagens Media.

Under maj månad låg det totala snittet på antalet Aftonbladetläsare för första gången på tre miljoner personer om dagen, enligt siffror från TNS Sifo. Det var 625 000 fler än snittet för maj i fjol.

– Aftonbladet befäster under andra kvartalet positionen som ledande i svensk media  i strukturomvandlingen, säger Jan Helin.

Enligt Jan Helin är målet att om fyra års tid helt och hållet övergå tilll att bli ett onlinebolag som även ger ut en papperstidning.

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

SchibstedAftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.