Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Jan Helin om sin nya roll: "Hos tv-kanalerna har det alltid varit självklart"

Publicerad: 16 September 2015, 04:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:51

UPPDATERAD. Publishern Jan Helin delegerar några av sina arbetsuppgifter och berättar varför för Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Redaktionscheferna Sofia Olsson-Olsén och Håkan Andreasson går båda in som ställföreträdande ansvarig utgivare på Aftonbladet. Det innebär att Lena Mellin liksom tidigare är ansvarig utgivare på dagtid, medan Sofia Olsson-Olsén tar över ansvaret på kvällstid med Håkan Andreasson som ställföreträdare.

Dessutom delegerar Jan Helin det operationella affärsansvaret till Jörgen Konradsson, som får rollen som CFO utöver sin tjänst som affärsansvarig för print, och därmed blir ansvarig för bland annat budgetarbetet.

Anledningen till förändringen är att Jan Helin vill frigöra tid:

”Orsaken till denna delegering är att jag behöver frigöra tid för ett strategiskt projekt under hösten. Det handlar om Publishings roll i Schibsteds digitala ekosystem. Mer om det vid tillfälle”, skriver han i ett meddelande till personalen.

Jan Helin, som för tillfället befinner sig i Kina för att studera "digitala ekosystem", bekräftar organisationsförändringarna för Dagens Media.

– Vid sidan om det kan man väl säga att vi ändå tittar på hur utgivarfrågan fungerar. Det är lite annorlunda med ett onlinebolag, som Aftonbladet är, som publicerar så mycket dygnet runt. För att ge utgivarfrågorna det fokus de kräver bör man ha en annan delegering.

Tar utgivarfrågorna för mycket tid?

– Utgivarfrågor tar inte alltid mycket tid, men man måste hela tiden ha dem alerta. Det är viktigt att ha fokus på dem så vi prövar den här delegeringen. Hos tv-kanalerna har det alltid varit självklart att delegera frågorna för att sköta det praktiskt, sen har ju jag ett övergripande ansvar som chefredaktör.

Vad innebär det nya projektet?

– Det handlar om strategier för digital publishing framöver. Det är väldigt spännande, men mycket mer kan jag inte säga just nu.

Dagens Media berättade tidigare i år om hur Schibsted arbetar med att bygga upp ett inloggat ekosystem för alla sina sajter.

Bakgrunden är att hotet från Google och Facebook vilar tungt över svenska mediehus. Under flera år har de internationella jättarna ätit upp en allt större del av den digitala annonskakan.

Schibsted vill med sitt nya ekosystem ta upp kampen mot Google och Facebook. Under 2015 utvecklas en gemensam plattform för koncernens sajter – där användarna är inloggade och får en personligare upplevelse.

– Den generiska nyhetssajten har fungerat länge, men i dag förväntar sig läsarna en individualiserad upplevelse, sade Schibsteds strategichef Frode Eilertsen till Dagens Media.

Utbudet för den inloggade användaren baseras på vad personen har läst tidigare, vad hen säger sig vara intresserad av att läsa och vad andra i personens sociala nätverk har läst – kombinerat med redaktörstyrt innehåll.

– Missionen är en kombination mellan vad du vill läsa och vad du bör läsa, och därför är redaktörskapet väldigt viktigt. Om allt är baserat på personliga intressen och algoritmer hamnar läsaren lätt i en filterbubbla, vilket är problemet med Facebook, sade Frode Eilertsen.

Han gjorde också klart att Bonnier inte längre är Schibsteds främsta konkurrent.

– Medierna har trott sig vara skyddade på grund av språket men det har ändrats sig. Vi krigar inte mot Bonnier längre, våra konkurrenter är Google och Facebook.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.