Jan Helin: Jag går ned i lön"

2015-12-15 12:16  
Raoul Grünthal fick beskedet från Jan Helin att han väljer att kliva av. Nu leder han jakten på en, eller flera, efterträdare.

För Dagens Media berättar Jan Helin om vad som får honom att sluta på Aftonbladet. Schibsteds Sverige-vd Raoul Grünthal leder nu jakten på hans efterträdare.

I dag släpptes mediebomben. Jan Helin, som tidigare riktat skarp kritik mot SVT, lämnar rollen som publisher för Aftonbladet. Istället blir han programdirektör på SVT.

För Dagens Media berättar Jan Helin att tankarna på att byta jobb har växt fram under en tid. Som han själv uttrycker det har han ”ett stort jobb kvar i sig” efter åtta år som chefredaktör på Aftonbladet.

Frågan kom direkt från SVT:s vd Hanna Stjärne.

Förrförra helgen tog Jan Helin beslutet.

– Jag fick frågan från Hanna Stjärne för ett par veckor sedan. Sedan blev det ett ganska snabbt beslut, säger Jan Helin till Dagens Media.

Två faktorer spelade in.

Som programdirektör på SVT får Jan Helin bland annat ansvaret för nyheter, samhälle, sport och dokumentärer, vilket han kallar för ”det mest spännande mediejobbet” som han kan tänka sig.

Dels känner Jan Helin att man som mediechef har ett ansvar för att skapa en situation som gör att man kan lämna.

– Det kan jag göra i ett läge där Aftonbladet står starkt, och det gör vi i dag. Vi har ett team på plats som är oerhört skickligt. Det i kombination med att jag fick ett så spännande erbjudande gjorde att stjärnorna stod rätt så att vi kan göra detta skifte, säger Jan Helin som tillägger att han är ”hedrad” över jobberbjudandet på SVT.

Debatten kring public services roll i medielandskapet har rasat med full kraft under året. Jan Helin har själv varit kritisk till de licensfinansierade bolagens närvaro på Facebook och enskilda satsningar som exempelvis Edit.

Schibsted Sverige, Aftonbladets ägare, skapade tillsammans med en rad andra medieföretag ”Public service-kommissionen” för att sätta fokus på SVT:s och SR:s påverkan på de kommersiella medierna.

– Det är en viktig diskussion och debatt, det tycker jag även fortsatt. Jag har alltid varit noga med att säga att public service har en extremt viktig roll att fylla i medielandskapet, som kommer att bli ännu viktigare framöver. Men jag tycker att skyttegravskriget som ibland har varit inte är så konstruktivt.

Betalar du din tv-licens?

– Ja, det har jag gjort så länge jag kan minnas. Det ska vara cleant.

SVT har flera gånger, vid stora nyhetshändelser, kritiserats för att hamna på efterkälken samtidigt som kvällstidningarna under de senaste åren har satsat hårt på att bygga upp sin live-tv-bevakning.

På SVT kommer Jan Helin som programdirektör få det övergripande ansvaret just för nyheterna.

Lena Glaser får ansvaret för drama, kultur och underhållning.

Jan Helin tillträder i april, och har därmed ett knappt halvår på sig att fundera kring hur SVT:s nyhetsarbete kan vässas. Han vill dock inte i nuläget gå en på vad som behövs göras.

– Det vill jag sätta mig in i närmare. Det finns en oerhörd kompetens på SVT vid stora nyhetshändelser. Den debatt kring snabbheten som finns, till exempel efter attackerna i Paris, tycker jag att SVT har ett sunt förhållningssätt till. Man har en öppen kritik och en vilja att åtgärda i de fall där man varit långsamma ut.

Vad får du får lön?

– Den vill jag inte gå ut med. Men jag byter inte jobb för att tjäna mer pengar, utan jag går ned i lön. Det är det värt eftersom jag drivs av att jag är så intresserad av frågorna jag ska jobba med.

Vad har du lyckats bäst med på Aftonbladet?

– Det får andra recensera. Men jag är stolt över resan som Aftonbladet har gjort från en analog papperstidningsorganisation till den helt digitala nyhetsorganisation som vi är i dag. Vi har befäst positionen som Sveriges primära nyhetskälla online. Det har varit ett långt och enträget jobb att göra den kulturförflyttningen. Aftonbladet står stark i en turbulent tid på mediemarknaden.

Vad är ditt största misslyckande?

– Det finns garanterat många. Men jag kan inte komma på något enskilt just nu.

Så till det som alla medienördar undrar – vad händer med podden ”Mattsson Helin”?

– Haha. Jag har inte tagit ställning till det och har inte diskuterat det med Thomas.

Jan Helins tillfälliga ersättare tillträder omedelbart. Själv ska han ”stå till förfogande” för Aftonbladet tills han tillträder på SVT den 18 april.

Jan Helin hoppas dock att efter åtta år som chefredaktör få lite ledigt. Om det händer vet Jan Helin vad han ska göra.

– Först ska jag sova ut, gå och lägga mig utan att behöva tänka på vad som ska vara nästa löp, förstasida eller en förestående realtidspublicering. Detta har varit ett mycket roligt, men också krävande, jobb.

Reaktionerna på nyheten i dag har varit många. Även internt på Aftonbladet och SVT tycks nyheten ha slagit ned som en bomb. Jan Helin avslutar med att skicka en hälsning till kollegorna på Aftonbladet, som han kommer att sakna.

– Jag tycker så himla mycket om dem, säger han.

Raoul Grüntahl, vd för Schibsted Sverige och styrelseordförande för Aftonbladet, var den som fick ta emot Jan Helins avskedsansökan.

Han vill dock inte avslöja några detaljer om när det mötet ägde rum.

– Det behåller jag och Jan för oss själva, säger Raoul Grünthal till Dagens Media.

Sedan 2012 har Jan Helin varit publisher, det vill säga både chefredaktör och vd, för Aftonbladet. En lösning som enligt Raoul Grünthal varit lyckosam då Jan Helin har kunnat kombinera det kommersiella och redaktionella arbetet.

Schibsted är dock i detta läge öppna för att tidningen framöver kan ha ett delat ledarskap.

– I detta stadium låser vi inte oss vid någonting, säger Raoul Grünthal.

Jan Helin tog över som chefredaktör 2008, året då finanskrisen slog till med full kraft över hela världen. En kris som även påverkade medierna, vars annonsintäkter påverkades kraftigt.

Omställningen till en digital nyhetskonsumtion har präglat hans år på Aftonbladet. En omställning som även inneburit kraftiga nedbemanningar på Aftonbladet. Jan Helin var även tidigt ute med att konstatera att papperstidningens dagar är räknade.

Raoul Grünthal lyfter fram Jan Helins osentimentala och framåtblickande ledarskap som hans största styrka.

– Han har haft en tydlig vision: att vi ska vara den ledande digitala nyhetsdestinationen. I och med det gör man en ganska tydlig prioritering. Man säger då att det digitala står i centrum vilket gör andra beslut, som annars är jobbiga att fatta, enklare och som gör att man i varje beslut inte kan ha för mycket fokus på att rädda papperstidningen. Där har Janne varit tydligare än många andra tidningschefer, säger Raoul Grünthal och fortsätter:

– I den här branschen ligger fokus ofta på att rädda saker snarare än att utveckla möjligheterna som det digitala innebär. Jan Helin har tagit sig an branschens utmaningar på ett offensivt sätt.

Raoul Grünthal vill inte spekulera i vem som kommer att ta över som chefredaktör och vd för Aftonbladet. Han leder själv processen som ska resultera i permanenta lösningar i början av nästa år.

– Jan Helin har varit en väldigt bra publisher och det är tråkigt att tappa honom. En sak som gjorts bra på Aftonbladet är att det finns ett väldigt starkt team under honom. Är det någon gång som denna förändring ska göras är det nu. Tajmingen känns bra.

Googles Sverige-vd Anders Berglund, tidigare försäljningsdirektör för Aftonbladet, aviserade nyligen sin avgång.

Är det någon ni tittar på för vd-posten?

– Jag vill inte fokusera på namn nu. Vi fokuserar på processen, säger Raoul Grünthal.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt