Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Jan Helin: "Extremt viktigt med fler sidvisningar"

Publicerad: 28 Augusti 2012, 14:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:12

Nya premiumformat och ett ökat fokus på sidvisningar. Så ska annonsörerna lockas till nya aftonbladet.se.


Under det andra kvartalet i år passerade Aftonbladets digitala annonsintäkter den tryckta tidningens. Det är utifrån det som tidningen "inom några veckor" planerar att lansera nya aftonbladet.se.

Och det finns flera nyheter för annonsörerna. Bland annat lanseras tre nya premiumformat varav två är annonser som hänger kvar när användaren scrollar. Det tredje formatet kallas "bottenpanorama overlay" och är ett fullbreddsformat som ligger efter artiklarna.

Samtidigt lägger tidningen ett stort fokus på att öka antalet sidvisningar.

– För något år sedan såg vi hur sidvisningarna började dala. Tittar man på hur trafiken ser ut i dag är det mobilen som sticker iväg och tar andelar. I det läget är det extremt viktigt för annonsörerna att vi får upp sidvisningarna, säger Aftonbladets publisher Jan Helin till dagensmedia.se.

Provkörningarna av den nya sajten har varit lyckade.

– Vi har redan implementerat nya grepp som ska öka sidvisningarna och vi ser redan nu en tydlig effekt av det. Vi ska inte ropa hej innan vi lanserat nya sajten men som det ser ut i dag kommer omgörningen bli väldigt lyckad i den aspekten.

Vad ska annonsörerna bli mest upphetsade över?

– Att vi har implementerat en arkitektur som kommer driva upp sidvisningarna. Det är som sagt något vi tittat extremt mycket på och jag törs redan nu säga att vi kommer bli mycket bättre där.

Samtidigt passar Jan Helin på att ge en känga till konkurrenten Expressen.

– Våra konkurrenter sätter inte sidvisningar i fokus utan arbetar mer med "look and feel". De har bland annat gjort karuseller som man vet inte är bra för sidvisningar och det är något vi försökt styra bort från.

På sikt kommer även nya affärsmodeller lanseras på sajten.

– Där har vi en del utveckling kvar att göra och vi bäddar bland annat för webb-tv. Det är helt klart att att det finns möjligheter till bra intäkter framöver men nu fokuserar vi primärt på annonsintäkterna.

Under presentantionen talade ni om vikten av balans mellan läsarnas önskan, affären och redaktionens användning. Vilket har vägt tyngst?

– Läsarnas önskan och det är där vi måste börja. Hur vi paketerar annonsprodukten är minst lika viktigt men har du har inget att erbjuda annonsörerna om du inte har läsarna. Det är därför som vi har satsat så mycket på att vara ute och visa hur vi jobbar med sajten. Det har varit jäkligt intressant.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.