Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Jan Helin: Expressen mörkar sina siffror

Publicerad: 2 Juli 2009, 06:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:18

Aftonbladets chefredaktör Jan Helin presenterar i dag tidningens upplaga för april och maj – och går samtidigt till rasande attack mot konkurrenten.


Jan Helin har anklagats för att mörka tidningens upplagesiffror. Trots att han länge haft tillgång till reviderad upplagestatistik från TS har han valt att inte publicera.

Själv har han sagt att han väntat in övrig statistik, bland annat från Orvesto internet.

Idag berättar Aftonbladet över ett uppslag om både upplageutveckling och räckvidd. Och upplageraset fortsätter.

Räknat per utgivningsdag säljer Aftonbladet 32 500 färre tidningar i april jämfört med 2008. För maj är siffran 24 600 färre sålda tidningar.

För att kompensera raset har Aftonbladet samtidigt kraftigt ökat den abonnerade delen av upplagan. Under mars uppgick tidningens abonnerade upplaga enligt TS till 19 500 exemplar. Under hela 2000-talet har den siffran aldrig varit över 5 100.

– Vi kommenterar aldrig våra avtal, säger Jörgen Konradsson, upplagechef på Aftonbladet.

I dagens tidning passar Jan Helin också på att gå till attack mot Expressens chefredaktör Thomas Mattsson, som igår över sitt första nyhetsuppslag berättade att Expressen enligt Orvesto dag är större än Aftonbladet.

”Aftonbladet är störst enligt samtliga mätningar”, skriver Jan Helin, och fortsätter att kommentera gapet till konkurrenten:

”Hur det ser ut i april och maj vet vi inte ännu. Expressen har valt att inte redovisa sina siffror för april och maj. Att mörka sina siffror i väntan på marknadsledaren och istället slå upp enskildheter i olika undersökningar är ett klassiskt knep för att försöka skaffa sig ett informationsövertag.”

Han passar också på att mätleverantören Sifo en känga. Orvesto Konsument visar att Aftonbladet hade 131 000 fler läsare en genomsnittlig vardag mellan januari och april.

Men, skriver Jan Helin: "Enligt en ny mätmetod, Orvesto dag, har Aftonbladet plötsligt bara 6 000 läsare fler än Expressen en genomsnittlig dag i maj månad. På lördagar, söndagar och måndagar skulle Expressen ha fler läsare än Aftonbladet enligt samma mätning. Detta trots att Aftonbladet säljer mellan 40 000-50 000 tidningar fler än Expressen på söndagar. Fler personer skulle alltså läsa tidningen Expressen trots att färre köper den."

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.