Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Jan Gradvall efter kritiken mot Zlatan-reportaget: "Jag är väldigt stolt"

Publicerad: 28 januari 2014, 06:15
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:50

Dagens Industri och journalisten Jan Gradvall har fått hård kritik för reportaget om Volvos och Zlatan Ibrahimovics reklamsamarbete.


Jan Gradvalls niosidiga reportage i DI Weekend har sågats av bland andra Sydsvenskan-journalisten Andreas Ekström, som i en krönika i Journalisten slår fast att ”det enda som är värre än när reklam ser ut som journalistik är när journalistik ser ut som reklam”.

Enligt Ekström har DI fått intervjun med Ibrahimovic endast för att Volvo ska sälja bilar, och han saknar kritiska frågor från Jan Gradvall.

Även PO Tidholm har gått hårt åt Jan Gradvall. I Aftonbladets kulturdel skriver han att Gradvall kliver in i rollen som copywritern när han ”för Dagens Industris weekendbilaga bevakar produktionen av Volvos reklamfilm”.

Dagens Media sökte igår utan framgång Dagens Industris chefredaktör Peter Fellman för att höra hur tidningen ser på kritiken.

Idag svarar Jan Gradvall själv på sågningarna i en krönika i Expressen.

Gradvall håller med om att kopplingen till Volvos reklam är problematisk.

”Efter att överlagt med både min redaktör på DI Weekend, Andreas Johansson, och Dagens Industris chefredaktör, Peter Fellman, kom vi fram till att lösningen var att vara helt transparent med hela processen”, skriver Gradvall, och fortsätter:

”Att inte låtsas som att detta var något annat än det var – en spektakulär reklamfilm som vill sälja bilar. Och att berätta hela historien bakom den”.

Enligt Jan Gradvall – som uppger sig vara "väldigt stolt" över Zlatanreportaget – handlar texten om reklam och hur den fungerar.

”När man i framtiden sammanfattar 2014 tror jag Zlatan- och Jean Claude Van Damme-reklamfilmerna kommer ses som en del av populärkulturen”, skriver Jan Gradvall.

LÄS OCKSÅ:

 

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News