Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

"Jag önskar att det gick att begränsa mer"

Socialdemokraten Anneli Särnblad tycker att det är störande när en bra film avbryts för reklam.


Publicerad 2010-09-08 04:49
Uppdaterad 2015-12-06 15:40

Ämnen i artikeln:

Dagens Reklammotståndare

Dela artikeln:

Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras syn på reklam. Undersökningen blottlägger stora kunskapsluckor och ett påfallande ointresse för marknadskommunikationens roll som tillväxtmotor i Sveriges ekonomi.

Hela 42 procent vill lagstifta om nya begränsningar för mängden reklam eller dess uttrycksformer. Dessutom tycker 22 procent inte att reklam har någon viktigt funktion alls att fylla i ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Dagens Media ber – varje dag fram till valet – tre reklammotståndare att ge sina argument.

 

Lennart Axelsson (s)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja, det har det väl.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja.

Varför?

– Reklam riktad till barn och reklam för alkohol och  tobak bör begränsas mer än idag.

 

Anneli Särnblad (s)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Både och. Ibland kan jag känna att det kan bli för mycket med reklam i tv och i alla reklamblad.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja, jag önskar att det fanns möjlighet att begränsa mer, bland annat när det gäller reklam till barn, men det gör det inte i och med EU.

Varför?

– Reklam till barn är begränsat men trots det är det gränsfall i vissa reklamfilmer på tv, vilket inte är riktigt och rimligt. Det är även anmärkningsvärt mycket alkoholreklam i tv just nu, vilket är en viktig fråga. Som konsument tycker jag dessutom att det är störande när en bra film avbryts för reklam.

 

Hans Olsson (s)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja.

Varför?

– Det kan finnas anledning att begränsa möjligheterna att göra reklam riktad till barn och reklam för alkohol mer än vad som redan görs idag.

Redaktionen Dagens Media

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.