Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

IUM om Metro: ”Svårt att få ett svar som kan kännas tryggt”

Publicerad: 25 Mars 2019, 09:11

UPPDATERAD. Metros vd Christen Ager-Hanssen har flaggat för att man kommer begära företagsrekonstruktion och att utgivningstakten kommer påverkas. Dagens Media vänder sig till medierådgivare för att ta reda på hur oroliga annonsörer egentligen bör vara.


Ämnen i artikeln:

MediacomMetroIUMChristen Ager-Hanssen

Kronofogden jagar Metro för att kräva in de skulder som tidningen är skyldig Skatteverket. 

Dessutom säger Metros vd Christen Ager-Hanssen till Expressen att en företagsrekonstruktion i likhet med den som Stampen gick igenom är ”naturligt”. Metros vd har också sagt att man kommer genomföra en nyemission för att kunna betala sina skatteskulder. Christen Ager-Hanssen säger även att han kommer stämma Kinnevik på 300 miljoner kronor eftersom han menar att bolaget ljugit om Metros ekonomiska förhållanden.

LÄS MER: Metro om annonseringen: ”Business as usual”

Det stormar minst sagt kring gratistidningen Metro och frågan är hur annonsörerna påverkas av situationen. Christen Ager-Hanssen har till Expressen även sagt att man kommer dra ned på utgivningstakten så att papperstidningen kommer ut färre dagar, exakt hur utgivningstakten ska se ut framöver är dock oklart. 

Nicklas Grundström, head of online display & print på IUM, säger att frågan är komplex. 

– Det vi som mediebyrå kan göra är att ha en nära dialog med våra kontakter på Metro. Den information vi har fått från dem är att det inte ska vara någon fara med utgivningen den här veckan. Men å andra sidan är det inte försäljningschefen eller försäljningsavdelningen som tar beslut om Metro ska vara kvar i den form som den är idag, det görs på en högre nivå, säger han och fortsätter:

– Så det är svårt att få ett svar som kan kännas helt tryggt för annonsörer. Jag gissar på att Metro själva kommer gå ut med en skrivelse över läget i veckan. Det är för tidigt att sia om exakt hur framtiden kommer se ut. Vi kan inte göra annat än att prata med Metro om situationen. 

LÄS MER: Metros anställda utan lön 

Marie Brander-Hestréus, head of media planning på PHD, säger att det enligt Metro är ”business as usual”. 

– Jag har pratat med Mikael Klinta på Metro och de säger att det är ”business as usual”. Tidningen kom ut som vanligt idag, säger hon till Dagens Media och fortsätter:

– Bolaget är under rekonstruktion och den kommer att ta några dagar och därefter presenteras lösningen och upplägget. De kommer att komma ut med en mail inom kort där de förklarar vad som händer inom den närmsta framtiden. 

Hur ska man som annonsör agera?

– När vi vet mer kan vi ju till exempel stoppa våra betalningar av mediefakturorna om vi inte har fått våra annonser införda om tidningen inte har kommit ut.

Marie Brander-Hestréus säger samtidigt att det är möjligt att avboka annonser. 

– Är våra kunder väldigt oroliga så kan vi ju i värsta fall boka av annonserna i förväg och boka om till andra likvärdiga kanaler.

Hur orolig man som annonsörer bör vara över situationen beror på vilken överenskommelse eller avtal man har med Metro, säger Lotta Billing, chef för print och OOH på Mediacom. 

– För de kunder som går via oss på mediabyråsidan känner jag inte alls att de behöver vara oroliga då vi aldrig betalar för en annons eller samarbete förrän vi erhållit detsamma, säger hon. 

Hur ska man som annonsör agera i en sådan här situation?

– Man bör kanske inte göra ett långsiktigt åtagande innan man får bekräftat att Metro är helt på benen igen utan vara lite försiktig och boka på ad-hoc basis.

Vad bör man som annonsörer ta reda på för att säkerställa att annonseringen inte påverkas?

– Alltid svårt att som annonsör ha den insynen, men det gäller att löpande ta reda på vilka garantier de kan ge och inte betala för en produkt innan leverans.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.