Dagspress
IRM spår fortsatt tapp i reklamintäkter för journalistik
Publicerad: 24 augusti 2021, 05:43
Reklammarknaden beräknas återhämta sig i år och öka med 7,5 procent. Men samhällsjournalistiska medier fortsätter att tappa. Foto: Henrik Isaksson/IBL / IBL Bildbyrå
Reklammarknaden förväntas återhämta sig i år efter förra årets tapp på grund av coronapandemin. Men inte för journalistik. Där beräknas reklamintäkterna fortsätta minska.
Enligt en rapport från IRM och Institutet för mediestudier landade reklaminvesteringarna i medier med samhällsjournalistiskt innehåll förra året på drygt 4,8 miljarder kronor. I år förväntas investeringarna att minska ytterligare,
Få hela storyn –
starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 6 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.