Dagspress
IRM skriver upp negativa prognosen
Publicerad: 21 september 2020, 11:12
IRM räknar nu med en mindre svag utveckling för mediemarknaden än tidigare i år.
IRM reviderar prognosen för årets medieinvesteringar. Läget ser något bättre ut än tidigare.
Tidigare i år räknade IRM med att medieinvesteringarna skulle falla med 13,3 procent i år, jämfört med 2019. Det skulle innebära ett tapp på 5,3 miljarder kronor.
Och medieinvesteringarna har i princip varit i fritt fall i år, som en följd av att många annonsörer dragit ner på medieköpen i kölvattnet av coronapandemin. Under årets andra kvartal minskade medieinvesteringarna med hela 18 procent – en minskning på 1,9 miljarder kronor – vilket IRM konstaterade ”saknar motstycke”.
LÄS ÄVEN: Rekordras för medieinvesteringarna 2020: ”Värre än finanskrisen”
Men trots den tunga våren reviderar IRM nu prognosen då förutsättningarna ser ”något bättre ut”.
Nu räknar institutet med en nedgång på 11 procent i år, vilket skulle innebära att 4,4 miljarder kronor försvinner från den svenska annonsmarknaden.