Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

IRM skriver upp negativa prognosen

Publicerad: 21 September 2020, 11:12

IRM räknar nu med en mindre svag utveckling för mediemarknaden än tidigare i år.

IRM reviderar prognosen för årets medieinvesteringar. Läget ser något bättre ut än tidigare.


Ämnen i artikeln:

coronavirusetIRM

Tidigare i år räknade IRM med att medieinvesteringarna skulle falla med 13,3 procent i år, jämfört med 2019. Det skulle innebära ett tapp på 5,3 miljarder kronor.

Och medieinvesteringarna har i princip varit i fritt fall i år, som en följd av att många annonsörer dragit ner på medieköpen i kölvattnet av coronapandemin. Under årets andra kvartal minskade medieinvesteringarna med hela 18 procent – en minskning på 1,9 miljarder kronor – vilket IRM konstaterade ”saknar motstycke”.

LÄS ÄVEN: Rekordras för medieinvesteringarna 2020: ”Värre än finanskrisen”

Men trots den tunga våren reviderar IRM nu prognosen då förutsättningarna ser ”något bättre ut”. 

Nu räknar institutet med en nedgång på 11 procent i år, vilket skulle innebära att 4,4 miljarder kronor försvinner från den svenska annonsmarknaden.

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

coronavirusetIRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.