Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

IRM: reklammarknaden ner 13 procent 2009

Publicerad: 16 juni 2009, 08:55
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:20

IRM prognostiserar att reklammarknaden faller 13 procent under 2009, vilket motsvarar ett inäktstapp på 4,3 miljarder jämfört med 2008.


Under första kvartalet 2009 tappade reklammarknaden 15 procent av omsättningen, jämfört med samma period förra året. Andra kvartalet bedöms bli än tuffare och nedgången för hela året beräknas landa på 13 procent. Den negativa trenden förväntas dock att mattas något under det andra halvåret 2009, enligt IRM.

Största förlorarna är fackpress, storstadspress och kvällspress, som alla väntas tappa mer än 20 procent. Även populärpress, landsortspress, tv, utomhusreklam, radio, gratistidningar och odr förväntas minska kraftigt. Även om också internet förväntas backa så är minskningen mer måttlig där.

Sökordsmarknadsföring tillsammans med butiksmarknadsflöring är de två medier som förväntas öka sin andel under 2009. Ökningen för sökordsmarknadsföring prognostiseras till 12 procent. 

Den negativa utvecklingen förväntas fortsätta också under 2010 då reklammarknaden förväntas omsätta 27,6 miljarder kronor, vilket är en minskning med 2 procent jämfört med 2009.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.