Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

IRM: "Nästa år vänder det"

Publicerad: 6 december 2012, 09:12
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:01

Reklammarknaden väntas omsätta 32 miljarder nästa år, marginellt mindre än i år, enligt IRM:s prognos.


Ämnen i artikeln:

IRM

I år tappar reklammarknaden totalt 1,8 procent jämfört med förra året, enligt IRM:s prognos.

Nästa år fortsätter nedgången, men i långsammare takt. Totalt blir marknaden något mindre än 2012, tror IRM:s analyschef Tobias Hedstöm.

I slutet av nästa år väntas reklammarknaden dock vända uppåt igen.

– Den internationella lågkonjunkturen har drabbat den svenska allmänekonomin vilket drar ner investeringarna i marknadskommunikation. Vi har nu sett två kvartal med vikande siffror men slutet av nästa år ser hoppfullt ut, säger Tobias Hedström i ett pressmeddelande.

Webb och tv är de medier som förutspås gå bäst även under 2013, medan printmedierna fortsätter att tappa. Förflyttningen till digitala medier accelererar nu, skriver IRM.

I går presenterades IRM:s prognos för internetmarknaden, där man förutspår att nätannonseringen omsätter 10 miljarder kronor 2015. Läs mer om den rapporten här.

Totalt förväntas det köpta annonsutrymmet omsätta nära 32 miljarder kronor under både 2012 och 2013.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.