Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

IRM: Internet går om dagspress

Publicerad: 20 september 2012, 08:42
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:10

IRM släpper en ny prognos för 2012 och 2013. Internet och tv är vinnarna.


FS

Fredrik Svedjetun

fredrik@dagensmedia.se


Enligt IRM:s bedömning kommer reklammarknaden att fortsätta att öka under 2012 och 2013, men ytterst långsamt.

Under 2012 spår IRM att marknaden växer marginellt, och under 2013 med 0,9 procent.

Därmed skulle marknaden under 2013 vara uppe i samma nivå som under rekordåret 2008.

– Det andra kvartalet uppvisade svikande siffror för reklammarknaden. Även allmänekonomin visade sig svagare än vad bedömare trott, trots detta förväntar vi oss en liten tillväxt under resten av året, säger IRM:s analyschef Tobias Hedström i ett pressmeddelande.

Internet och tv kommer att vara vinnare både i år och nästa år. Tryckta medier spås fortsätta att tappa. Enligt IRM kommer omställningen från print till digitalt att accelerera de närmaste åren.

”Resultatet är att den samlade Internetreklamen förväntas omsätta mer än den samlade dagspressreklamen under helåret 2013”, skriver IRM.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev