Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Dagspress

Investeringarna backar: ”Finns anledning till oro”

Publicerad: 10 September 2019, 07:26

Röda siffror för alla mediekategorier när Sveriges Mediebyråer redovisar siffrorna för augusti månad. Hårdast drabbade är publicisterna. ”Den här långvariga nedgången i medieköp kan vara en tidig varningssignal om en svagare annonskonjunktur”, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Mediebyråer

Alla mediekategorier backade under augusti månad. Bäst klarade sig kategorierna sök och tv som minskade med mindre än 4 procent. 

Ackumulerat hittills i är det kategorin online video som ökar mest med en tillväxt på totalt 12,6 procent. 

Störst ras visade fackpress med en negativ tillväxt på 42,9 procent. Hittills i år har dagspress kväll tappat mest med en negativ tillväxt på 26,5 procent. 

– Medieinvesteringarna minskade kraftigt i augusti. Under 2019 har nu medieköpen minskat sju av åtta månader. Den ackumulerade nedgången sedan årsskiftet är 2,9 procent, motsvarande drygt 278 miljoner kronor. Och det finns anledning till oro. En svag krona, internationella handelskonflikter, Brexit, högt värderade och skakiga börser – allt detta påverkar konsumtionen och därmed medieköpen. Sveriges Mediebyråers medlemmar står för en stor del av internationella och stora svenska kunder, och den här långvariga nedgången i medieköp kan vara en tidig varningssignal om en svagare annonskonjunktur, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i en kommentar. 

Sveriges Medierbyråers vd Staffan Slörner påpekar samtidigt att förra årets augustisiffror är färgade av både fotboll och riksdagsval. 

– Medieinvesteringarna backade på bred front i augusti. Dock bör vi ha i åtanke att årets siffror möter en medietung augustimånad 2018 med effekter från både riksdagsval och fotbolls-VM. Ytterligare en anledning kan vara inbromsningen av medieinvesteringar som skett från spelbolagen. Detta drabbar främst svenska publicister. Tittar vi på samma period 2017, som i sig var ett rekordår, ser tappet inte lika dramatiskt ut, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, i en kommentar. 

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Sveriges Mediebyråer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev