Dagspress
Intäkterna ökar för Schibsted under Q1 – men resultatet minskar
Publicerad: 4 maj 2022, 06:51
Foto: Schibsted
Schibsted ökar de totala intäkterna med 7 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol. Men samtidigt går EBITDA–resultatet från 594 MNOK till 480 MNOK. Affärsområdet News Media redovisar ökade digitala prenumerationsintäkter och totalt uppgår de digitala prenumeranterna i Sverige och Norge till 1,4 miljoner.
På onsdagsmorgonen släpptes Schibsteds rapport för årets första kvartal. Av den framgår att mediebolagets samlade intäkter växer med 7 procent (Justerat för valutaförändringar, samt förvärv eller sålda verksamheter) relativt samma period förra året. Intäkterna går från 3 401 miljoner norska kronor (MNOK) till 3 648 MNOK. Under samma period redovisas ett EBITDA–resultat på 480 MNOK, att jämföra med 594 MNOK det första kvartalet 2021.
Affärsområdet News Media, där bland annat Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni och Podme ingår, ökar de underliggande intäkterna med 5 procent (justerat för valutaförändringar) från 1 761 MNOK till 1 798 MNOK. Under samma period ökar Aftonbladets intäkter från 371 miljoner svenska kronor (MSEK) till 375 MSEK.
Såväl de digitala prenumerationsintäkterna som annonsintäkterna växer för Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Podme under årets första kvartal. De digitala läsarintäkterna växer med 16 procent och sammantaget uppgår de digitala prenumeranterna i Sverige och Norge nu till 1,4 miljoner. En förklaring till ökningen är bland annat att Podmes prenumerantstock passerat 170 000 betalande. Totalt steg de samlade prenumerationsintäkterna med 6 procent.
– Investeringen i ljud, både i Podme och i våra mediehus, är strategisk och vi ser redan resultat på intäktssidan. Poddarna driver både konvertering och ökar engagemanget, och säkrar därmed en stadig tillväxt. Aftonbladet har haft en fantastisk utveckling med den dagliga nyhetspodden Aftonbladet Daily som nu är en av Sveriges mest lyssnade, säger Siv Juvik Tveitnes, EVP för Schibsted News Media, i ett pressmeddelande.
Men samtidigt är de strategiska investeringarna – tillsammans med de stigande papperspriserna – ett skäl till att EBITDA-marginalen hamnar på 5 procent.
När det kommer till annonsintäkterna på den svenska marknaden så växer de med 7 procent, jämfört med samma period i fjol, och landar på 263 miljoner norska kronor. De digitala annonsintäkterna på den svenska marknaden går från 211 MNOK till 201 MNOK.