Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Initiativen som ska stötta i krisen

Publicerad: 2 April 2020, 12:51

Kampanjer, telefonapotek och optikerchatt. Mediebolag och varumärken går samman för att stötta under coronakrisen.

Allt är inte bara mörker i branschen. Ur krisen växer nya kreativa samarbeten och idéer fram – här är några ljuspunkter.


Ämnen i artikeln:

coronaviruset

Ett stort antal företag i en rad olika branscher brottas av ekonomiska problem till följd av coronakrisen. Nyheter om korttidspermitteringar och annonsras avlöser varandra. Samtidigt växer nu flera kreativa initiativ fram inom branschen i syfte att stötta de värst drabbade.

Ett exempel på detta är att American Express, genom initiativet ”Backa krogen!”, ger bort annonsytorna till en hårt ansatt krogbransch. 

Även JCDecaux vill stötta krogbranschen och har därför skapat kampanjen #payitforwardforsweden, som utomhusbolaget själv bekostar, där folk uppmanas att fortsätta äta uteluncher. Samtidigt började JCDecaux beställa och buda över luncher till medie- och reklambyråer som bolaget samarbetar med.

Mitt i har dragit i gång en liknande kampanj – #stottasthlm – i syfte att backa de lokala företagen och skapa ett forum för hur man kan hjälpa varandra. 

Clear Channel guidar, genom sina digitala utomhustavlor, till lokala pärlor. Stockholmare uppmanas att smsa in tips på restauranger, caféer och lokala företag som förtjänar uppmärksamhet och uppbackning. Beroende på geografiskt läge visas sedan tipsen på de digitala skärmarna. 

Också Branschorganisationen för Gratistidningar i Sverige vill vara med och stötta några av de som drabbas. Därför har organisationen tagit fram en annons som gratistidningar kan använda sig av för att be om ekonomiskt stöd från läsarna. Annonsen är utformad så att tidningen kan sätta in ett swishnummer, en QR-kod och en lokal hälsning tillsammans med tidningens egen logotyp.

Blocket har tagit fram flertalet kampanjer och initiativ. Bland annat har de gått samman med Elite Hotels för att erbjuda bostadssökande nya bostäder på hotellen till månadshyra via Blocket Bostad. De har även gjort det gratis för aktörer inom sjukvården att annonsera efter vårdpersonal. 

Nyhetssajten News55 och Synsam har gått ihop för att gemensamt stötta seniorer. Genom samarbetet erbjuds äldre rabatterade synundersökningar på separata tider i vissa utvalda butiker. Samtidigt kommer även en husoptiker svara på frågor om ögon, syn och hjälpmedel på News55:s sajt. 

RBK Communication har startat initiativet #TakeAwayGiveback ihop med kunderna Wolt och Pizza Hut för att stötta vårdspersonalen på S:t Görans sjukhus i Stockholm. Tillsammans med Kale & Crave, Brödernas, Max och Vapiano levererar de mat till de som arbetar med coronapatienter. 

Nätapoteket Meds har tillsammans med bemanningsbolaget Gigstr startat Telefonapoteket, en stödlinje vars syfte är att hjälpa 70-plussare att köpa läkemedel på nätet. 

För att hitta konkreta lösningar på de ekonomiska utmaningar mediebranschen står inför har Jonas Åström och Unn Edberg startat en Slack-grupp för att diskutera och bolla idéer tillsammans med andra branschexperter. 

Frågesportsappen Primetime har anordnat ett quiz riktat till personer inom mediebranschen för att peppa och lätta upp stämningen på hemmakontoren. 

Samtidigt gör flera tidningar nu en rad redaktionella initiativ, däribland Lokaltidningen och Laholms Tidning, som sedan ett par veckor tillbaka publicerar översättningar av grundläggande coronainformation på engelska, somaliska och arabiska. Från och med nästa nummer läggs även språken dari och persiska till.

Nyhetstidningen Minibladet som riktar sig till barn mellan 4 och 12 år uppmanar, under vinjetten ”Rapport från viruslandet”, barn att skicka in texter, foton och videofilmer i vilka de berättar om sin upplevelse av den nya vardagen i coronavirusets spår. Bidragen publiceras på nyhetstidningens egen sajt samt i de tio dagstidningar som Minibladet samarbetar med.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

coronaviruset

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.