Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Inhyrd personal – för 310 miljoner kronor

Publicerad: 3 Oktober 2013, 11:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:32

Schibsteds nystartade bemanningsbolag har fördubblat antalet anställda – samtidigt som Mediakompetens backar. Det visar Dagens Medias genomgång av mediebranschens största bemanningsbolag.


På kort tid – och i takt med mediehusens nedskärningar – har bemanningsbolagen blivit nyckelspelare i den hårt pressade mediebranschen. Men samtidigt som bemanningsbolagen hjälpt arbetsgivarna att hålla nere sina fasta kostnader har upplägget också kritiserats från fackligt håll.

Ett av de bemanningsbolag som varit i hetluften är Proffice Mediakompetens AB, som bland annat hyr ut personal till SVT. Under 2012 gjorde bolaget ett rörelseresultat på drygt 140 000 kronor, vilket är en rejäl minskning jämfört med året innan, då bolaget gjorde ett resultat på drygt 6,8 miljoner kronor.

Även omsättningen minskade, från 174 miljoner kronor till 141 miljoner kronor. En minskning som ska ses i ljuset av att såväl Bonnier som Schibsted, och nu även Mittmedia, har sina egna bemanningsbolag.

Medelantalet anställda minskade samtidigt från 214 till 200, vilket dock kan jämföras med 65 anställda tre år tidigare.

" Under den senare delen av 2012 har Mediakompetens anpassat sin verksamhet mot de marknadsförutsättningar som finns och har därmed minskat sin verksamhet", skriver bolaget i sitt bokslut.

Dagens Media har varit i kontakt med Profficekoncernens presschef Maria Uggla, som dock inte vill kommentera hur 2013 ser ut för bolaget.

" Vi är börsnoterade och att vi inte i förväg kan gå ut med information om resultat och utveckling", skriver hon i ett mejl till Dagens Media.

SVT, som alltså är en av Mediakompetens stora uppdragsgivare, meddelade dock nyligen att bolaget kraftigt kommer att miska inhyrningen av personal från bemanningsbolag. Trots detta förlängdes avtal med Mediakompetens i två år till.

Bonniers bemanningsbolag Marieberg Media ökade samtidigt sin omsättning från nära 93 miljoner kronor 2011 till nära 100 miljoner kronor 2012.

Rörelseresultatet efter finansiella poster och skatt minskade dock från en vinst på 37 000 kronor till en förlust på 23 000 kronor.

Medelantalet anställda ökade i sin tur från 125 till 143 under 2012. Enligt bokslutet märkte Marieberg Media av nedgången i konjunkturen under hösten, vilket gjorde att tillväxten i bolaget avstannade. Under de första nio månaderna 2012 – samt de två första månaderna i år – har både antalet uppdrag och anställda dock ökat.

Verksamhetschef Tobias Hellström ser positivt även på 2013.

– Det har varit ett väldigt bra år. Vi ökar omsättningen totalt sett och i somras hade vi fler anställda än vad vi haft någon tidigare sommar. Sedan är det alltid säsongsvariationer, i fjol hade vi det lite sämre med jobb under oktober-november och det kommer vi säkert ha i år också, säger han till Dagens Media.

Vad tror du omsättningen landar på?

– Jag kan inte säga något mer specifikt än så.

Tobias Hellström kan inte heller kommentera bolagets resultat, men säger att Marieberg Media ligger bra till mot budget.

Sedan drygt ett år tillbaka driver även Schibsted sitt eget bemanningsbolag, Schibsted Media AB. Beslutet fattades i början av 2012 och kritiserades då av Journalistklubben på Aftonbladet, som kallade utvecklingen för "otroligt olycklig".

I februari i år tillsattes Eva Idmark, tidigare hr-chef på Unilever, som ny vd. Sedan dess har antalet anställda i Schibsted Media växt från 50 till 100 personer i den ambulerande verksamheten.

– Det är nog ungefär där vi ska ligga i dagsläget, säger Eva Idmark till Dagens Media.

Förutom bemanning ansvarar Schibsted Media också för all rekrytering inom koncernen.

– Den verksamheten har vi satt igång under våren. Vi ska synas mer som arbetsgivare.

Uppdraget är både att stimulera intern rörlighet inom Schibsted samt att tillgodose koncernens kompetensbehov på kort och lång sikt.

Enligt Eva Idmark har Schibsted inte något vinstkrav på sitt bemanningsbolag.

– Vi ska bara täcka våra kostnader, vilket betyder att de olika bolagen i koncernen får betala för att använda sig av våra tjänster. Hyr man in en redaktionell bemanning betalar man ett visst pris och använder man våra rekryteringstjänster finns det en prislapp för det också. Så nej, vi ska inte gå med vinst utan bara kunna erbjuda mycket god kvalitet.

Sedan en tid tillbaka har Schibsted Media, som tillhör Almega Medieföretagen, också tecknat ett kollektivavtal.

– Vi följer bemanningsavtalet och på många punkter är vi mer generösa än vad avtalet faktiskt är. Exempelvis har vår personal fler semesterdagar.

Hur mycket omsätter ni?

– Det är en intern siffra men jag kan säga att vi är billigare än en extern partner. Utifrån det kan du dra dina egna slutsatser.

Jämför man med Marieberg Medias siffror torde Schibsted Media omsätta runt 70 miljoner kronor. Det gör att de tre stora bemanningsbolagen tillsammans omsätter drygt 310 miljoner kronor.

I samband med att Schibsted Media bildades fick beslutet hård kritik av facket, hur ser de anställda på bolaget i dag?

– Inom Schibsted tycker jag att det fungerar väldigt bra. Vi har vår egen fackklubb och har också kontakt med andra fackklubbar inom Schibsted. Däremot upplever jag att det, ur ett Sverigeperspektiv, finns en ovana kring den här typen av frågor, säger Eva Idmark och fortsätter:

– Man tycker att det är konstigt med bemanningsbolag och känner inte igen det. Det är min analys efter att ha suttit med i avtalsförhandlingarna i våras.

Tobias Hellström på Marieberg Media håller delvis med.

– Det är klart att alla nya saker kan vara kontroversiella, men bemanningsbolagen har kommit för att stanna. De är ett naturligt inslag, i Mediastockholm i första hand. Det ser man ju också på att Schibsted startade ett bemanningsbolag som till vissa delar är en kopia av Marieberg Media, säger Tobias Hellström och fortsätter:

– Bemanningsbolagen har ersatt det kritiserade vikariesystemet med utlasningar. Mitt intryck är att folk generellt tycker att det här är bättre än hur det var förr.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.