Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Inget mer Aftonbladet Morgon i TV3

Publicerad: 14 November 2019, 10:35

”Vi kom fram till att vi behöver ett helt nytt erbjudande, som är anpassat för ett online-beteende”, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.

Foto: Skärmdump Viafree

UPPDATERAD. Aftonbladet Morgon ska bättre anpassas efter en ung och mobil målgrupp. Det innebär att Aftonbladet Morgon slutar sändas i TV3 och Viafree i slutet av december.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSchibstedAftonbladet TV

Aftonbladet planerar en stor omgörning av nyhetsprogrammet Aftonbladet Morgon. Exakt hur programmet kommer förändras är ännu inte kommunicerat, tydligt är dock att man ska anpassa programmet efter mobiltittare och ungas användarbeteende. 

– Vi har formulerat frågan: Om vi skulle göra ett morgonerbjudande online i dag, hur skulle det se ut? Vi kom fram till att vi behöver ett helt nytt erbjudande, som är anpassat för ett online-beteende, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet, i ett pressmeddelande. 

I samband med förändringen kommer Aftonbladet Morgon sluta sändas i TV3 och Viafree den 20 december. Även om samarbetet mellan Nent och Aftonbladet upphör i dess nuvarande form kan nya samarbeten skapas framöver, meddelat Aftonbladet. 

– Vi har, tillsammans med Nent Group, gjort ett fantastiskt program i tre år. Men medielandskapet har förändrats och ser i dag annorlunda ut. Aftonbladet är och ska vara Sveriges primära nyhetskälla med ett beteende primärt i mobilen. Vi har varit otroligt nöjda med samarbetet med Nent Group och kommer att hitta nya former för det, säger Karin Schmidt.

Det nya konceptet ska rullas ut under våren 2020 och redaktionen kommer organiseras på ett nytt sätt än tidigare. ”Ett antal projekttjänster” knutna till broadcastproduktionen kommer påverkas av beslutet. 

Det var i slutet av september 2016 som Aftonbladet Morgon hade premiär på TV3. 

Vilken typ av innehåll som efter 20 december ska rulla på Aftonbladet Morgons tidigare tv-tid är ännu inte kommunicerat. 

– Det är en slot som vi sedan tidigare är vana vid att fylla, det kommer inte vara något problem. Vi har tyckt om att samarbeta med Aftonbladet och vi kommer följa vad de planerar framåt och om det skulle passa för sändning linjärt hos oss. Nu fokuserar vi på vårt samarbete med ”Svenska hjältar”, säger Susanne Nylén, presschef på Nent, till Dagens Media. 

Vem är det som har sagt upp samarbetet?

– Det är inget samarbete som har sagts upp utan det är Aftonbladets beslut att göra om sändningen och utbudet och vi följer så klart vad de gör framåt. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.