Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Ingen kris för dagspressen

Publicerad: 24 Januari 2011, 05:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:24

Dagspressens annonsförsäljning raketökade under 2010.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetExpressenSvDDNDagens NyheterAftonbladet

Efter krisåret 2009 hämtade sig dagspressens annonsförsäljning - rejält.

Enligt Mediebyråbarometern ökade annonsörernas investeringar i kvällspress och landsortspress med 26 respektive 21 procent förra året.

Även storstadspress ökade jämfört med 2009, men mindre än marknaden i stort, vars siffra var en tillväxt på 18 procent.

Bilden bekräftas av Sifo Reklammätningar, som på uppdrag av dagensmedia.se tagit fram siffror på annonsförsäljningen för de största tidningarna.

I princip samtliga av dem ökade sin försäljning förra året, enligt bruttosiffrorna.

Den största tidningen på marknaden, Dagens Nyheter, ökade 11 procent under året. Aftonbladet och Göteborgs-Posten växte 11 respektive 16 procent.

Bland raketerna finns Metro Stockholm, som ökat 29 procent, samt City Malmö/Lund och Metro Skåne.

Enda undantagen är Metro Riks och Stockholm City , vilket kan förklaras med att Metro kraftigt dragit ned på sin riksupplaga för att istället satsa på att finnas i större städer, medan City under 2009 drog ned på sin utgivningstakt.

Rättat: Dagensmedia.se uppgav tidigare felaktiga siffror för Smålandsposten. De är nu borttagna.

Dagspressens bruttosälj 2010, enligt Sifo Reklammätningar. I tusentals kronor (procentuell förändring jämfört med 2009)

Dagens Nyheter 1720209 11   Aftonbladet 1403446 16   Göteborgs-Posten 1372115 14   Sydsvenskan 1358582 24   Svenska Dagbladet 1259313 28           Metro Sthlm 1007920 29   Expressen 838788 18   Mitt-i 835930 15   Dagens Industri 485130 20   Metro Gbg 355426 27   Metro Skåne 277053 21   Kvällsposten 189086 20   Göteborgs-Tidningen 147116 19   Stockholm City 117219 -19   Metro Riks 100400 -41   City Malmö/Lund 66895 33  

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.