Ingen kris för dagspressen

2011-01-24 06:31 Martin Schori  

Dagspressens annonsförsäljning raketökade under 2010.

Efter krisåret 2009 hämtade sig dagspressens annonsförsäljning - rejält.

Enligt Mediebyråbarometern ökade annonsörernas investeringar i kvällspress och landsortspress med 26 respektive 21 procent förra året.

Även storstadspress ökade jämfört med 2009, men mindre än marknaden i stort, vars siffra var en tillväxt på 18 procent.

Bilden bekräftas av Sifo Reklammätningar, som på uppdrag av dagensmedia.se tagit fram siffror på annonsförsäljningen för de största tidningarna.

I princip samtliga av dem ökade sin försäljning förra året, enligt bruttosiffrorna.

Den största tidningen på marknaden, Dagens Nyheter, ökade 11 procent under året. Aftonbladet och Göteborgs-Posten växte 11 respektive 16 procent.

Bland raketerna finns Metro Stockholm, som ökat 29 procent, samt City Malmö/Lund och Metro Skåne.

Enda undantagen är Metro Riks och Stockholm City , vilket kan förklaras med att Metro kraftigt dragit ned på sin riksupplaga för att istället satsa på att finnas i större städer, medan City under 2009 drog ned på sin utgivningstakt.

Rättat: Dagensmedia.se uppgav tidigare felaktiga siffror för Smålandsposten. De är nu borttagna.

Dagspressens bruttosälj 2010, enligt Sifo Reklammätningar. I tusentals kronor (procentuell förändring jämfört med 2009)

Dagens Nyheter 1720209 11  
Aftonbladet 1403446 16  
Göteborgs-Posten 1372115 14  
Sydsvenskan 1358582 24  
Svenska Dagbladet 1259313 28  
       
Metro Sthlm 1007920 29  
Expressen 838788 18  
Mitt-i 835930 15  
Dagens Industri 485130 20  
Metro Gbg 355426 27  
Metro Skåne 277053 21  
Kvällsposten 189086 20  
Göteborgs-Tidningen 147116 19  
Stockholm City 117219 -19  
Metro Riks 100400 -41  
City Malmö/Lund 66895 33  

Martin Schori

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt