Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

”Ingen banbrytande förändring”

Publicerad: 1 September 2011, 08:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:00

I dag var det premiär för nya SvD Näringsliv. Dagensmedia.se har bett experterna tycka till om förändringarna. Luftigare, men i stort sett likadan blir omdömet.


Svenska Dagbladet har slagit på trumman inför lanseringen och har de senaste dagarna ägnat stort utrymme åt att berätta om förändringarna i nya SvD Näringsliv.

Men de printexperter dagensmedia.se har talat med ser inte så stora skillnader vid första intrycket.

– Det känns inte som en banbrytande förändring. Den är lite förenklad och grafiken är mer förklarande, men det är inga enorma skillnader, säger Starcoms printchef Sara Forssberg.

Hon tror att SvD har sneglat på DN:s senaste omgörning:

– Vilket för oss känns helt irrelevant. Vi tycker inte att de behöver titta på DN, eftersom att det är två helt olika produkter. Profilmässigt är det snarare DI som är ett alternativ, och där har Näringsliv nackdelen att de inte har spridning ute i landet.

Beatrice Åberg, printchef på Mindshare, Christian Viklund, printplanner på IUM, håller med om att Näringsliv känns luftigare och mer lättillgänglig än tidigare.

– Den är mindre plåttrig på ettan och i början av tidningen. I övrigt ser jag inga större uppenbara skillnader första dagen, men vi får se hur det känns efter några dagar och hur läsarna tar emot den, säger han.

Han tror att utökad ekonomi- och näringslivsbevakning är rätt väg att gå för dagspress.

– Skillnader mellan ekonomi och andra nyheter suddas ut mer och mer. Det mesta som händer berör även ekonomi, säger han.

Beatrice Åberg, printchef på Mindshare, tycker också att SvD gör rätt i att satsa ännu mer på näringslivsbevakningen.

– Jag tror att det är rätt väg att gå för SvD och det ger även andra aktörer mer utmaning på marknaden.

Sara Forssberg på Starcom tror inte att omgörningen av Näringsliv kommer ha en stor betydelse för annonsörerna.

– Från vårt håll har vi inte direkt känt av ett behov av en uppdatering av Näringsliv och att den görs om är i sig inte en anledning för oss att välja SvD före DN. Däremot tycker vi självklart inte att det är negativt att de gör om den, säger hon.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.