Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Impact flyttar in till Expressen

Publicerad: 16 Maj 2014, 06:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:38

Kvällspressen Impact flyttar sina säljare till Expressen.


Ämnen i artikeln:

Impact

Den planerade flytten ska ske i juni i år och anledningen till flytten är att det i dag ställs andra kompetenskrav på säljare än tidigare.

Ett mål med flytten är att medarbetarna på Impact behöver få en större kunskap och förståelse för den digitala utvecklingen,

Enligt Alexander Lydecker är det bara en tillfällighet att det blir Expressen och inte Aftonbladet som blir huvudkontor för Impact.

– Säljarna kommer sitta på Expressen men de kommer ha möjlighet att husera även på Aftonbladet så att det ska vara jämnlikt, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Egentligen är det hugget som stucket. Nu valde vi att Expressen ska ha Impact i närheten av sig men det kan lika gärna vara så att organisationen sitter hos Aftonbladet nästa år. De måste inte sitta på Expressen.

Varför gör ni detta?

– Vi känner att Impact behöver utvecklas och det gör vi genom att säljarna kommer närmare respektive verksamhet så att de kan lära sig hur våra verksamheter fungerar.

Hur ser du på framtiden för Impact, kommer ni att börja sälja digitalt nu?

– Även om vi inte gör produktutveckling just nu ser vi ljust på framtiden. Vi vill skynda på produktutvecklingen i en rättvis takt. Det är orättvist att bara produktutveckla och hoppas på det bästa. Vi satsar långsiktigt för att få en större förståelse för våra verksamheter, säger Alexander Lydecker och fortsätter:

– Vi tittar på produktutvecklingen och behöver göra saker och ting bättre framöver men till att börja med behöver våra medarbetare lära sig mediehustänk och mediehusförsäljning.

Att Impact-säljarna nu kommer närmare redaktionerna är något som Impact ser som en stor fördel, som bland annat innebär kortare beslutsvägar.

Enligt både Alexander Lydecker och Aftonbladets annonsdirektör Joakim Flodin betyder inte flytten att samarbetet mellan tidningarna är i fara.

Vi har ett långt, väl etablerat och väl fungerande samarbete med Expressen som vi månar väldigt mycket om och vi tror starkt på att få in den printkompetens som Impacts organisation besitter. Att vi satsar framåt råder det inga tvivel om, säger Joakim Flodin i ett pressmeddelande.

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

Impact

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.