Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

IDG släpper vetenskapsmagasin

Publicerad: 24 Maj 2010, 12:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

IDG ger ut brittiska ”How it works” på licens i Sverige.


How it works, som ges ut av Imagine Publishing i Storbritannien, har blivit en stor succé på hemmaplan. Nu licensieras den ut till andra europeiska marknader och i Sverige har IDG köpt licensen. Chefredaktör och ansvarig utgivare blir Andreas Leijon.

– Det här är en av våra största lansering på många år. Det finns ett enormt intresse för vetenskap i Sverige, det är ju ett allmänintresse som de flesta har, säger han till Dagensmedia.se.

Andreas Leijon beskriver tidningen som en rappare produkt än till exempel Illustrerad Vetenskap som han lyfter fram som en konkurrent.

– Jag blev störtförälskad i tidningen när jag såg den. Illustrationerna är helt fantastiska och det är runt illustrationerna artiklarna är byggda. Tidningen är mer av Mythbusters och Discovery än 37 sidor om hur en antik mumifiering går till.

Hur många nummer planerar ni per år?

– Som sagt, det här är en stor lansering så vi kommer inte smyga ut den, vi siktar på månadsutgivning.

Hur stor upplaga som planeras är ännu inte klart. Första numret släpps någon gång under sommaren. Andreas Leijon vill inte släppa några detaljer men flaggar för en omfattande lanseringskampanj.

– Vi kommer att både synas och höras lite överallt framöver.

 

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.