Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Ica: "En hyllning till Steve Jobs"

Publicerad: 12 November 2013, 11:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:56

Håkan Sjöstrand, marknadsdirektör på Ica, förklarar tanken bakom den hyllade – och hårt kritiserade – Steve Jobs-annonsen.


Ämnen i artikeln:

ICAApple

Som Dagens Media berättade tidigare idag gör Ica en liknelse mellan Ica-Stig och Apple-grundaren Steve Jobs i en ny kampanj som ska marknadsföra matkedjans nya app.

Nu berättar Håkan Sjöstrand, Icas marknadsdirektör, om tanken bakom det vågade greppet.

– Det här är en del i lanseringen av vår nya app Ica Play. Det ingår i ett större arbete kring Icas förflyttning av kommunikationen till mer digitala medier, säger Håkan Sjöstrand till Dagens Media.

Varför kopplingen till Steve Jobs?

– Att vi har valt den här approachen och liknelsen är framförallt att det ska ses som en hyllning till Steve Jobs innovativa insatser vad gäller digitala innovationer, och då inte minst appar. En annan del är att det på ett bra sätt fångar entreprenörskapet som finns inbyggt i Icas DNA. Det är en av de bärande delarna i hela Ica-idén.

Ni är inte rädda för kritik – ni jämför ju er app-lansering med Steve Jobs verk, en man som i viss mån förändrade världen och som dessutom är död?

– Det här är, som jag sade tidigare, för oss ett sätt att hylla honom. Sedan är det väldigt uppenbart att det är Ica-Stig på bilden, och han har en tillräckligt stark ställning som varumärkesbyggare på den svenska marknaden. Det framgår klart att det är Ica-Stig som vi har lyft fram.

Kommer ni använda kopplingen till Apple och Steve Jobs även i andra medier och delar av den här kampanjen?

– Den här kommunikativa idén är kopplad till den här lanseringen, och hur vi gör framåt får man se då.

– Sen är vår ambition med all vår kommunikation att fortsätta överraska och göra intressant kommunkation som berör.

Har ni fått någon påringning av Apples jurister?

– Nej.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

ICAApple

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.