Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Hot mot medier vanligare

Publicerad: 17 november 2011, 10:14
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:50

Svenska medier uppger att de utsätts för fler hot i dag än för fyra år sedan. Det visar en undersökning från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.


Enligt rapporten har 60 procent av medieföretagen regelbundna övningar och har förberett verksamheten för flytt till en annan plats vid en kris. Behovet av alternativa lokaler belystes inte minst i samband med bombattentatet i centrala Oslo den 22 juli i år.

Två tredjedelar av medieföretagen i undersökningen har utsett en särskild krisledningsorganisation och gjort övergripande riskanalyser av verksamheten.

Hot riktade mot hela företaget eller enskilda personer är vanligare i dag än vid senaste undersökningen, som gjordes för fyra år sedan.

– Jag ser orostecken i att allt fler medier upplever hot riktade mot enskilda medarbetare eller mot redaktioner. Hoten ökar ju även mot enskilda tjänstemän i stat och kommun, mot rättsväsendet och mot politiker. Det är en tendens som riskerar att skada förtroendet för hela rättsstaten och är ytterst ett hot mot demokratiska värden, säger Helena Lindberg, handläggare i medieberedskap på MSB, i ett pressmeddelande.

Den mest sannolika hotbilden mot medieföretagen är avbrott i elektroniska kommunikationer – men bara drygt hälften av medieföretagen anser att de har beredskap för avbrott i just elektroniska kommunikationer.

Andelen som har reservkraftaggregat för att driva de viktigaste delarna av verksamheten vidare vid ett omfattande elavbrott har ökat från drygt 40 procent 2007 till närmare 60 procent 2011.

Omfattande brand, informationssäkerhetsincidenter, elavbrott och avbrott i elektroniska kommunikationer skulle medföra störst konsekvenser för verksamheten, enligt rapporten.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.