Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Hög churn för kvällspressen – så många lämnar betaltjänsterna

Publicerad: 17 Juni 2020, 11:28

Rejält hög churn för Aftonbladet och Expressen att vänta de kommande tolv månaderna, enligt Mediavision.

Både Aftonbladet och Expressen satsar alltmer på sitt digitala prenumerationserbjudande. Men kundbortfallet kommer vara rejält, visar en rapport från Mediavision.


Ämnen i artikeln:

coronavirusetExpressenMediavisionAftonbladet

Under coronapandemin har allt fler hushåll skaffat sig en digital prenumeration på någon av de stora dagstidningarna, och både Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet har exempelvis fått se antalet kunder öka.

Men enligt Mediavision ökar inte antalet digitala prenumerationer hos kvällspressen, utan Aftonbladet och Expressen ligger stabilt på cirka 350 000 prenumeranter tillsammans.

Expressen Premium har bara varit igång sedan slutet av 2018, medan Aftonbladet Plus funnits sedan 2003.

LÄS ÄVEN: Aftonbladet: ”Vår prishöjning är inte en konsekvens av Expressens Plus-klon”

Både Aftonbladet och Expressen kan dock vänta sig ett högt kundbortfall. Enligt Mediavision är churnintentionen närmare 30 procent de kommande tolv månaderna – vilket är högre än för både streaming- och ljudtjänster – liksom för övrig dagspress.

”Att behålla betalande läsare i en digital miljö kommer att vara avgörande för branschen och att låsa in attraktivt innehåll är en hörnsten i att locka prenumeranter. Mediavision kan också bekräfta att det är den huvudsakliga anledningen till köp. Men eftersom många aktörer lockar med kampanjer och gratis provperioder är det lätt att ansluta sig för att ta del av premiuminnehåll – bara för att avsluta prenumerationen en stund senare. I Q1 2020 betalade en stor del av prenumeranterna i Sverige 0 kronor”, skriver Mediavision i rapporten.

LÄS ÄVEN:
Massiv churn väntar för streamingtjänsterna
Fler betalar för nyheter under corona 

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.