Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Hembakat jublar över ökningen: "Man äter med ögonen"

Publicerad: 1 Oktober 2015, 07:20
Uppdaterad: 9 Mars 2016, 08:50

Hembakats chefredaktör Eva Nordlinder om varför bakning fungerar så bra i magasinsform.


Ämnen i artikeln:

Orvesto KonsumentLRF Media

Som Dagens Media tidigare rapporterat finns det tidskrifter som går emot trenden och istället ser stora ökningar i senaste Orvesto Konsument.

En av dem är LRF Medias tidskrift Hembakat, en av mätningens stora vinnare med en räckviddsökning på hela 34 procent.

– Det känns helt fantastiskt. Vi har blivit lite bortskämda med att öka numera, säger chefredaktör Eva Nordlinder till Dagens Media.

Hembakat startades 2009 och ges nu ut nio gånger per år. Totalt har tidningen 114 000 läsare, enligt Orvesto Konsument.

Själva tror man att tidningens digitala satsningar med den populära sajten tidningenhembakat.se och Facebooksidan med över 160 000 gillningar bidrar till ökningen.

Den allmänna nedåtgångende trenden ser Eva Nordlinder inte som något hot.

 – Man räknar med att det är två och en halv miljoner svenskar som bakar och bakprogrammen på tv blir fler och fler, så jag ser positivt på framtiden. Däremot kommer själva baktrenderna att ändras och det blir allt mer populärt med glutenfritt och rawfood. Där jobbar vi med att hitta nya vägar, vi gör ju bland annat tidningen Baka Glutenfritt, säger Eva Nordlinder.

Varför funkar mat och bakning så bra i magasinsform?

– Jag tror att man också äter med ögonen, så att bläddra i en baktidning med frestande bakverk är en fröjd för både ögonen och själen. Vad som gör just oss så framgångsrika tror jag handlar om att vi hjälper läsarna genom hela bakprocessen, har frestande recept och bilder och ett varierat innehåll.

LÄS OCKSÅ: Hembakat upp 34 procent

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Orvesto KonsumentLRF Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.