Dagspress
Helin om Aftonbladets resultat: "Bra om man jämför med övriga mediemarknaden"
Publicerad: 30 oktober 2014, 06:47
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:24
Schibsteds tidningsverksamhet gör ett sämre resultat det tredje kvartalet. Trots ökade digitala intäkter kompenseras inte tappet i upplageintäkter fullt ut av tillväxten online.
DT
Dante Thomsen
Schibsted Publishing (där Svenska Dagbladet och Aftonbladet ingår) minskade sitt resultatet till 61 miljoner kronor (79) det tredje kvartalet i år.
Även omsättningen för affärsområdet backade, från 537 miljoner kronor till 557 miljoner kronor.
Aftonbladets resultat (EBITDA) uppgick i sin tur till 61 miljoner kronor (74) medan omsättningen landade på 494 miljoner kronor (507).
Jan Helin är publisher på Aftonbladet:
– Det är ett stabilt resultat. Vi levererar bra om man jämför med övriga mediemarknaden. I det operativa resultatet ryms kostnader för satsningar som webb-tv och nyhetstjänsten Omni, säger han i en kommentar.
Enligt Jan Helin "leder Aftonbladet strukturomvandlingen" med en digital tillväxt på drygt 16 procent.
– Tappet i upplageintäkter kompenseras dock inte fullt ut av tillväxten online., säger Jan Helin.
Han fortsätter:
– Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla i alla kanaler. Under perioden sattes ett nytt historiskt rekord med 3,4 miljoner dagliga läsare i september.