Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Helin om Aftonbladets räckviddstapp: "Rörigt"

Publicerad: 11 juni 2009, 10:20
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:20

Orvesto Konsument och Orvesto Dag visar att Expressen tar andelar på marknaden. Samtidigt har Aftonbladet hittills avstått från att presentera räckvidds- och upplagesiffror för maj respektive april. "Vi ska redovisa alla siffror", säger Jan Helin till Dagensmedia.se.


Igår presenterade tidningen statistik från Orvesto Dag, för maj. Aftonbladet har inte redovisat siffror från någon av mätningarna. Samtidigt sitter både Expressen och Aftonbladet på TS-siffror, som mäter upplagan för april. Expressen vill publicera, men inväntar Aftonbladet eftersom marknadsledaren traditionellt redovisar först.

Jan Helin säger att han vill vänta med att redovisa Orvesto Dag-siffrorna för papperstidningen till att han får statistik från Orvesto Internet för samma månad.

- Vi följer den linje jag börjat med i år, vi redovisar alla siffror, för räckvidder och upplaga samtidigt för att ge de som är intresserade en så klar bild av Aftonbladets räckvidd som möjligt, säger han.

Det är inte så att ni håller på siffrorna för att de inte visar vad ni vill?

- Nej, så är det inte. Vi har ett upplagetapp, helt klart, men vi redovisar siffrorna samlat. Det är lite allmänhetens fria åkning vad gäller redovisning av upplaga och räckvidd just nu. Det beror på att mediebranschen går igenom en strukturomvandling, men till del viss håller sig kvar vid gamla mätmetoder samtidigt som branschen försöker hitta nya som Orvesto Dag och Orvesto Internet.

Den senaste Orvesto Dag-undersökningen visar att gapet mellan Aftonbladet och Expressen nu är försvinnande liten - 6.663 läsare. Samma siffra i februari var drygt 123.000. Jan Helin menar att de olika mätningarna riskerar att förvirra marknaden.

- Det är lite rörigt på mätmarknaden nu. Orvesto Dag är en ny, svårttolkad mätning. Expressen ökar i räckvidd jämfört med förra året men utan att upplagan följer med, säger Jan Helin.

Men både Orvesto Konsument och Orvesto Dag visar att Expressen tar andelar. Din förklaring?

- Jag måste sätta mig in i siffrorna. Men helt klart är att Expressen gör något som ökar uppfattningen om att fler läser, utan att det korrelerar med upplagan.

I höstas registrerade TS upplageökningar för Expressen, samtidigt som Aftonbladet tappade. Men den trenden har avstannat.

- I huvudsak kan gapminskningen i höstas förklaras med deras framgångsrika försäljning av tilläggsprodukter. Mellan januari och nu har vi ökat upplagegapet igen, utan att det syns i räckviddssiffror. Det är en smula förbryllande, säger Jan Helin.

Samtidigt är just upplaga ett förlegat mått, menar han.

- Det har ett begränsat värde för våra kunder. Det är ett branschintresse att komma till rätta med mätmetoderna. Den frågan diskuteras just nu intensivt i Tidningsutgivarnas styrelse.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.