Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Helena Nyman om året som gått: ”Med Metro försvann ytterligare en aktör för det fria ordet”

Publicerad: 5 Januari 2020, 07:00

Helena Nyman, chefredaktör och ansvarig utgivare Dalarnas Tidningar: ”I ett högt tonläge måste journalisterna klara av att hålla huvudet kallt och inte gå andras ärenden. Den utmaningen har bara börjat”.

Dalarnas Tidningars chefredaktör och ansvarig utgivare, Helena Nyman, beskriver 2019 som ett tungt medieår. Men hon är hoppfull när hon blickar framåt: ”Det finns en stark tro på att det vi journalister bidrar med i grunden påverkar samhället till det bättre. Vi kommer att se många viktiga avslöjanden och granskningar under 2020”.


Ämnen i artikeln:

Dalarnas Tidningar

Nedläggningen av lokala medier, den digitala omställningen och Metros krasch. Dagens Media har frågat ett 20-tal tongivande mediechefer om de viktigaste branschhändelserna 2019 – samt vad de ser när de blickar in i medieåret 2020.

Vilken var den största branschhändelsen 2019?

– Nedläggning av tidningar. Det är ingen nyhet att prenumererade tidningar har en stentuff utmaning i den pågående digitala omställningen i samband med förändrade medievanor. Det har så klart lagts ned olönsamma tidningar i alla tider, men just nu i år har det blivit extra tydligt hur den kommersiella verkligheten påverkar. Nyligen kom beskedet att Jönköpings-Posten, Värnamo Nyheter och Falköpings Tidning inte längre kommer vara en printprodukt redan i februari. Hall Media slår ihop sina papperstidningar och många lokalredaktioner läggs ned. Det är ett drastiskt beslut för överlevnad. 

– Nyhetssajten 24Sverige krymptes och släcktes till sist ned under året. Men nedläggningen av gratistidningen Metro var väl det som var mest tydligt – inte ATT utan HUR. Framtiden för Metro meddelades vara en plattform för betalda debattinlägg – ingen oberoende eller granskande journalistik. Därmed försvann ytterligare en aktör för det fria ordet. Vd Christen Ager-Hansen menade ju att det bara är hjärndöda som läser papperstidningen. Det innebär att det fortfarande finns ganska många i den kategorin ute i landet.

Årets tuffaste utmaning?

Greta Thunberg och klimatet. Att göra relevant journalistik i en allt mer polariserad fråga ställer krav på medias rapportering och bevakning. En flicka som är starkt engagerad i jordens överlevnad har fått miljontals följare i världen. Anhängarna är visserligen fler än skeptikerna. Men motståndarna är mäktiga män och världsledare som inte drar sig för att förminska och förödmjuka, missförstå och förvanska och komma med egen – och ganska ofta dåligt underbyggd – fakta. Greta Thunberg tillför ytterligare en dimension när de känslor hon väcker gör att hela klimatdebatten tagit en ny vändning.

– Journalistik ska baseras på kunskap, fakta och en öppen debatt där olika synpunkter måste släppas fram för en vital diskussion. Därför måste naturligtvis även aktivister, motaktivister eller forskare kritiskt granskas och ifrågasättas som allt annat.

– I ett högt tonläge måste journalisterna klara av att hålla huvudet kallt och inte gå andras ärenden. Den utmaningen har bara börjat.

Årets viktigaste publicering?

– Swedbank och penningtvätten. Uppdrag granskning avslöjande skakade om vår syn på en hederlig gammal svensk bank som många svenskar och småsparare har eller kanske numera – hade – stort förtroende för. Swedbank involvering i ekonomiska oegentligheter blev en ögonöppnare för många. Inte bara ledningen fick gå som en följd av avslöjandet, kunder tappade också förtroende för banken. Då bidrar journalistiken till det allra viktigaste; genom att berätta och informera kan konsumenter ta väl underbyggda och medvetna beslut.

Om du ska sia om 2020, vad tror du kommer definiera nästa år?

– Ännu större fokus på läsarintäkter som den allt viktigare delen i affären i takt med krympande annonsintäkter som inte är framtidens finansiering. Hur hitta balansen mellan att erbjuda det specifika innehåll kunderna är intresserade av och villiga att betala för (som till exempel styckköp) och att få lojala användare som återkommer, tecknar digitala prenumerationer och hänger med oss.

– Papperstidningen kommer att fortsätta utmanas. Distributionen av morgontidningen är kostsam – samtidigt som det finns många prenumeranter som är beredda att lägga hundralapparna varje månad och som är en fortsatt viktigt intäkt för medieföretagen.

– Vi kommer sannolikt att se fler samgåenden eller uppköp och ännu mer samarbeten för att vinna viktiga synergier när både mindre och större mediekoncerner riskerar miljonförluster. Så tyvärr tror jag att tidningsdöden fortsätter…

– Men som utgivare tror jag ändå på journalistiken. Det finns en stark tro på att det vi journalister bidrar med i grunden påverkar samhället till det bättre. Vi kommer att se många viktiga avslöjanden och granskningar under 2020.

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Dalarnas Tidningar

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.