Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

HD-Sydsvenskan kapar säljtjänster

Publicerad: 13 Januari 2016, 09:06
Uppdaterad: 13 Januari 2016, 09:11

HD-Sydsvenskan slår ihop innovations- och försäljningsavdelningen och minskar antalet säljtjänster.


Ämnen i artikeln:

HD-Sydsvenskan

I oktober förra året, efter att Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan slagits ihop genomfördes en omorganisation av försäljningsavdelningen efter kundtyp: riks, regionalt och lokalt.

Nu är det dags igen. HD-Sydsvenskan skapar en ny affärsavdelning genom en sammanslagning av innovations- och utvecklingsavdelningen och försäljningsavdelningen på tidningen.

– Det vanliga är att man kombinerar utveckling med det redaktionella arbetet men vi ser att vi får en starkare organisation genom att föra samman det digitala utvecklingsarbetet med försäljningen, säger Tomas de Souza, innovations- och affärschef på HD-Sydsvenskan, till Dagens Media.

– Under det senaste året har vi haft gemensamma projekt med kunderna och utvecklat lösningar som är mycket bättre för kunden och vi får också ut mer genom att produktutveckla något som det finns verkligt behov av på marknaden.

Som en del i omorganisationen flyttas resurser från försäljning till konceptutveckling, vilket innebär att det kommer att bli större fokus på tidningens viktigaste kunder.

– För att vi ska kunna göra detta med att ställa om säljet måste vi välja att lägga krutet på de kunder där vi ser potential.

Det innebär också att antalet traditionella säljartjänster minskar.

– Vi har ett antal nya tjänster i organisationen som vi tror att vi behöver fylla på med nya kompetenser. Det innebär att man har möjlighet att söka en ny tjänst. Hur det påverkar numerären kan jag inte säga innan vi har träffat medarbetarna.

Kommer det att finnas en övertalighet?

– Vi är en något mindre organisation i det nya förslaget.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

HD-Sydsvenskan

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.