Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

HD fördubblar digitala intäkterna

Helsingborgs Dagblad når en ny toppnotering i digitala intäkter. Nu satsar tidningen på mobilen.

Pär Ullrich


Publicerad: 06 Februari 2014, 08:45
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:49

Ämnen i artikeln:

Helsingborgs Dagblad

Hur man skaffar annonsörer på nätet har länge varit miljonfrågan för många tidningar. På HD har man lyckats och börjat uppnå resultat. Intäkterna från hd.se ökar stadigt och sidan närmar sig två miljoner kronor per månad.

Det innebär att de digitala intäkterna är dubbelt så stora i januari i år jämfört med motsvarande period 2013.

– Våra annonsörer har nu på riktigt börjat se styrkan i HD:s digitala kanaler. Vi har avsatt resurser och sett till att ha en grupp som fokuserar på digital försäljning. Förra våren fick vi en ny sajt och vår prioritet har varit att driva upp trafiken och öka användandet, säger Tina Nybom, marknadschef på HD, till Dagens Media.

Nästa steg för HD blir satsningen på mobila enheter.

– Det har nyligen beslutats om satsningen. Vi har följt upp mobilens utveckling från första början men det har gått lite fortare än väntat. Framöver ligger den stora tillväxten definitivt i mobilen, säger Tomas de Souza, affärsutvecklingschef, till Dagens Media.

Hur kommer satsningen se ut rent konkret?

– Vi ska utbilda säljare med färska kunskaper. För att dra igång så söker vi lite nya samarbetspartners, framförallt på tekniksidan. Vi jobbar även med nya redaktionella format. Jag tror att vi är bland de sista som inte har infört en betalvägg. Givetvis analyserar vi marknaden och ser hur andra följer sina planer, säger Tomas de Souza.

Ämnen i artikeln:

Helsingborgs Dagblad

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.