Hårt tryck hos Dagens ETC

2014-01-15 06:12  

Dagens ETC har fått fler prenumeranter än beräknat. "Det enda ris vi fått är att den är för politisk, men det är ju även Dagens Industri", säger grundaren Johan Ehrenberg.

I veckan har den vänsterorienterade morgontidningen Dagens ETC haft premiär.

Johan Ehrenberg kände sig säker på att kunna knyta upp 3.500 prenumeranter till premiärdagen i måndags.

– Men det blev 5 000 och nu strömmar det in nya prenumeranter hela tiden. Typ 200 om dagen skulle jag uppskatta, säger Johan Ehrenberg till Dagens Media.

En konsekvens av det – och ett otympligt system för nya kunder – är att flera personer har fått kallas in för att manuellt föra in de nya prenumeranterna i systemet för morgondistrubution.

Det arbetet har inte hunnit med tillströmningen, vilket inneburit att många prenumeranter fått tidningen först på eftermiddagen.

Tidningen har första veckan sålt annonser för sammantaget tre-fyra helsidor.

– Vi har ingen begränsning när det gäller annonsörer, förutom när det gäller uppenbart sexistisk eller rasistisk reklam, säger Johan Ehrenberg, och fortsätter:

– Men jag tror inte att SEB kommer blir vår stora kund, om man säger så. De som annonserar hos oss vänder sig till vår målgrupp, en intressant målgrupp som är svår att nå, säger Johan Ehrenberg, som leder redaktionen för Dagens ETC tillsammans med chefredaktör Andreas Gustavsson, samt redaktionschef Maria Holm och nyhetschef Eigil Söderin. Annonssäljare är Jim Berg.

Simon Andrén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt