Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Hård kritik mot Metro: "En fara för hela valsystemet"

Publicerad: 12 September 2014, 11:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:28

Tillsammans med Yougov planerar Metro att "avslöja" valresultatet – timmar innan vallokalerna stänger. Detta trots att kritikerna menar att det kan påverka utgången.


Vallokalerna stänger klockan 20.00 på söndag men redan klockan 16.00 samt 19.30 tänker Metro berätta vilka som vinner valet genom att presentera en så kallad "exit poll" som gjorts av Yougov.

Men "exit polls" är inte okontroversiella och nu får Metro hård kritik.

" Ruggigt oseriöst och skandalöst", twittrar Göran Hägglunds presschef Johan Ingerö.

" Beyond orimligt" är en annan kommentar på Twitter.

Torbjörn Sjöström är vd på Yougovs konkurrent Novus och han säger sig vara orolig över den dörr som Metro nu öppnar.

– Det här är mer än att jag är irriterad på en konkurrent, det här är riktigt illa, säger han till Dagens Media.

Varför är det så illa?

– Utropar du en vinnare klockan 16.00 kan det påverka valdeltagandet. Folk kan få en bild av att det inte är någon idé om att gå och rösta eftersom det redan är klart. Alla kanske inte läser Metro men andra medier kan haka på, vi vet hur snabbt det går och det kommer ju inte komma några nya undersökningar. Det här är en fara för hela valsystemet.

Det finns inga lagar mot hur sent man får göra opinionsundersökningar i Sverige, men enligt Torbjörn Sjöström finns en tyst överrenskommelse om att inte publicera några nya undersökningar på valdagen.

– Med tanke på det förtroende som opinionsundersökningar har, att vi kommer med sanningen, blir detta otroligt riskabelt.

1980, när Ronald Reagan vann det amerikanska presidentvalet, släppte NBC en "exit poll" som blev hårt kritiserad. Ronald Reagan vann valet och kritikerna menade att undersökningen hade påverkat valdeltagandet.

– Det var ett misstag och röster höjdes för att förbjuda "exit polls". Det går ju inte att bevisa att man påverkat någonting men det finns en risk att man mobiliserar eller demobiliserar utifrån en falsk sanning.

Torbjörn Sjöström menar att Metros "exit poll" kan leda till diskussioner om ett förbud mot dylika undersökningar även här.

– Det är otroligt illa eftersom att det finns en risk att alla undersökningsföretag påverkas. Det ska inte behöva ropas efter lagstiftning. Vi jobbar i en förtroendebransch och folk måste lita på att vi vet vad vi gör. Det är ju känt att opinonsundersökningar påverkar opinionen och de används också i syfte att påverka medierna. Det får man inte missbruka så här nära inpå ett val. Det går ju inte att ångra sig efter valet.

Metros chefredaktör Christofer Ahlqvist slår tillbaka mot kritiken.

– Att Novus vd, som är en konkurrent till Yougov, är kritisk är inte så konstigt. De kan inte göra den här typen av mätningar, säger han till Dagens Media.

Och kritiken om att valresultatet påverkas?

– Isåfall borde man inte få göra opinionsundersökningar från den stund som du har möjlighet att förtidsrösta. Det finns undersökningar som visar att opinionsundersökningar kan påverka valresultatet men det finns inget som visar att "exit polls" påverkar.

Du menar alltså att det inte stämmer?

– Precis.

Hur reagerar du på att undersökningen beskrivs som skandalös?

– Det är inte konstigt att folk reagerar när saker förändras, det blir ofta så. Men jag tycker att man måste ha koll på faktan för att veta varför man isåfall tycker att något är skandalöst. 40 procent förtidsröstade i valet 2010 så jag undrar hur många som inte är klara med att rösta klockan 16.00. Det tyder också på att opinionsmätningarna kan påverka mer än en "exit poll", säger han och tillägger:

– Vi gör det här att medielandskapet förändrats. Läsarna vill ha information så tidigt som möjligt. Man rapporterar ju inte bara om resultatet efter fotbollsmatcher. Kan man ge läsarna information så snabbt som möjligt utan att förstöra demokratin ska man göra det.

UPPDATERING:

Även Carl Melin, opinionschef på United Minds, som samarbetar med Aftonbladet, är kritisk.

" Jag är mycket negativ till Metro och YouGovs påhitt om att publicera en valdagsundersökning innan vallokalerna stänger. En för tidigt publicerad valdagsundersökning kan sänka valdeltagandet. Även om det inte påverkar riksdagsvalet kan det påverka kommuner", skriver han på Twitter.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.